Kaart

SilkAir

SilkAir, officieel SilkAir (Singapore) Private Limited geheten, is een regionale luchtvaartmaatschappij uit Singapore. De maatschappij, die en volledige dochtermaatschappij is van Singapore Airlines, werd opgericht in 1976 en vliegt tegenwoordig naar ruim 54 bestemmingen in 16 landen in Zuidoost-Azië, India, China en Australië. SilkAir gebruikt Singapore Changi Airport als thuisbasis. De Aziatische maatschappij is niet aangesloten bij een luchtvaartalliantie maar heeft wel codeshare agreements met onder meer Malaysia Airlines, Virgin Australia en Garuda Indonesia. SilkAir deelt bovendien het frequent flyer programma KrisFlyer met Singapore Airlines. In 2014 werd SilkAir door AirlineRatings.com uitgeroepen als “Best Regional Airline”.

 

De informatie op deze pagina is gebaseerd op gegevens van 30 september 2017 en is onderhevig aan verandering.

Waarom vliegen met SilkAir

Inchecken SilkAir

Bij SilkAir kun je zowel online, via je smartphone als op de luchthaven inchecken. Online of via je mobiele telefoon inchecken kan bij de meeste vluchten vanaf 48 uur tot 90 minuten voordat je vliegtuig gepland staat te vertrekken. Nadat je ingecheckt bent kun je je instapkaart afdrukken of op je mobiele telefoon laden. Je bagage kun je vervolgens op de luchthaven afgeven bij een bagage afgiftepunt van SilkAir. Heb je geen ruimbagage om in te checken, dan kun je meteen doorlopen naar de douane. Op sommige luchthavens van vertrek dien je eerst nog naar de incheckbalie te gaan om je reisdocumenten te laten verifiëren, indien dit het geval is wordt dit op je geprinte of mobiele instapkaart aangegeven. Wil je liever in op de luchthaven inchecken, dan kan dit bij een incheckbalie of self service kiosk (alleen beschikbaar op de luchthavens Singapore Changi Airport en Bengaluru Kempegowda Airport) van SilkAir. Op het vliegveld inchecken kan vaak vanaf 48 uur tot 40 minuten voordat je vliegtuig gepland staat te vertrekken. Raadpleeg de website van SilkAir als je precies wilt weten vanaf hoe laat en tot wanneer je bij jouw vlucht kunt inchecken.

Bagage SilkAir

De hoeveelheid handbagage die je mag meenemen hangt bij SilkAir af van de klasse waarin je vliegt. Heb je een ticket in de Economy Class geboekt, dan mag je 1 stuk handbagage van maximaal 7 kilo meenemen waarvan de som van de afmetingen (l x b x h) niet groter is dan 115cm. Daarnaast mag je één persoonlijk item meenemen, zoals bijvoorbeeld een laptop, jas, fotocamera of babytas. In de Business Class mag je 2 stuks handbagage van maximaal 7 kilo meenemen waarvan de som van de afmetingen (l x b x h) van elk stuk niet groter is dan 115cm, plus een persoonlijk item. Voor ruimbagage geldt dat passagiers in de Economy Class maximaal 30 kilo mogen inchecken, passagiers in de Business Class maximaal 40 kilo. Let er wel op dat elk stuk bagage maximaal 32 kilo mag wegen en dat de omtrek (l + b + h) niet groter mag zijn dan 158 cm. Wil je meer ruimbagage meenemen dan voor jouw situatie is toegestaan, dan dien je overbagage te betalen. De tarieven voor overbagage zijn afhankelijk van je luchthaven van vertrek en bestemming. Wil je precies weten hoeveel bagage je voor jouw reis mee mag nemen en wat de overbagagetarieven zijn, check dan de website van SilkAir.

Stoelen reserveren SilkAir

Bij SilkAir kun je tijdens het boeken van je ticket of op elk moment daarna gratis een standaard stoel reserveren. Zit je het liefst in een stoel met meer beenruimte, dan kun je deze tegen betaling van US$20 per enkele reis reserveren. Aan stoelen bij de nooduitgang zijn wel bijzondere voorwaarden verbonden, raadpleeg daarvoor de website van SilkAir. De hoeveelheid beenruimte die je bij SilkAir hebt is in de Economy Class altijd rond de 78 cm en in de Business Class ca. 99 cm.

Boekingskosten SilkAir

Als je bij SilkAir online een vliegticket gaat kopen hoef je geen boekingskosten te betalen. Boek je je ticket telefonisch of bij een ticketbalie van SilkAir dan betaal je wel boekingskosten. Voor ticketwijzigingen en –annuleringen (indien toegestaan) worden altijd kosten in rekening gebracht. Daarnaast wordt een boete in rekening gebracht als je je ticket binnen 24 uur voor vertrekt wijzigt of niet komt opdagen voor je vlucht zonder te annuleren (‘No Show Fee’).

Service aan boord

Op alle vluchten van SilkAir worden gratis drankjes en snacks geserveerd en bij langere vluchten ook warme maaltijden, waarbij je meestal kunt kiezen uit zowel Aziatische als Westerse gerechten. Daarnaast kun je met je smartphone, tablet of laptop inloggen op het gesloten wifi systeem aan boord, om vervolgens via de SilkAir Studio films te streamen en spelletjes te spelen. Vlieg je in de Business Class en heb je geen tablet bij je, dan wordt er een gratis beschikbaar gesteld voor gebruik tijdens de vlucht. In elke stoelzak bevindt zich het boordmagazine Silkwinds, dat boordevol reistips en –inspiratie staat. Ook vind je in de stoelzak een catalogus, waarin belastingvrije artikelen staan die je aan boord kunt kopen.

Punctualiteit SilkAir

De punctualiteit van SilkAir is goed te noemen. In 2016 bedroeg het punctualiteitspercentage van de maatschappij volgens het statistisch bureau OAG ca. 81,28%.

SilkAir

4,0/5
Gebaseerd op 547 reviews

We beoordelen reisaanbieders op gebruikersfeedback over: prijsstabiliteit, tarieven, klantenservice, en het gebruiksgemak van de website van de reisaanbieder.

Meer informatie

De prijzen die op deze pagina worden weergegeven zijn geschatte laagste prijzen gevonden in de afgelopen 45 dagen.