Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws 15x ’s werelds meest geweldige, verlaten vliegvelden

Alle artikelen

15x ’s werelds meest geweldige, verlaten vliegvelden

Monsterlijke witte olifanten, buitenaardse landingsbanen, atollen in de Oceaan en Croydon: welkom in de bizarre wereld van 'spookvliegvelden'.

1. Castellón–Costa Azahar Airport, Spanje

Wat is Spaans voor witte olifant? Officieel opengesteld in maart 2011, sindsdien is er nog geen vlucht vertrokken of geland op Castellón-Costa Azahar Airport. Gebouwd voor 150 miljoen euro’s, is dit het levende of eigenlijk ten dode opgeschreven bewijs van een mislukt project. Naast een monument ter nagedachtenis aan Carlos Fabra, de lokale bestuurder die de drijvende kracht was achter dit vliegveld nabij Valencia. Hij wordt verdacht van corruptie en belastingontduiking.

Originele foto door Manuel Carballo op Flickr

2. Don Quijote Airport, Spanje

Als u dacht dat 150 miljoen euro’s weggegooid geld was, wat te denken van 1,1 biljoen? Het Don Quijote Airport (of Ciudad Real Central, om de officiële naam te gebruiken) verrees aan het begin van de jaren ‘90 als alternatief voor Madrid-Barajas. In vijftig reisminuten vanaf Madrid via een hogesnelheidslijn met Sevilla, moest het Spanje’s eerste internationale privé-airport worden en tevens Spanje’s laatste. Het ging failliet en sloot in april 2012.

Originele foto door Víctor Torres op Flickr – MiciudadReal.es

3. Berlin Tempelhof, Duitsland

Het uit 1923 daterende Berlin-Tempelhof sloot voor passagiersvluchten op 31 oktober 2008. Tot de bouw van het Pentagon was dit het grootste gebouw in de wereld. Het speelde een belangrijke rol bij de Berlin luchtbrug maar door de jaren heen raakte het in de vergetelheid en verlaten. Vandaag de dag is ‘Tempelhof Field‘ het grootste openbare park in de stad en de vliegveld buildings organiseren events zoals modeshows.

Lees ook: Top 10 dingen te doen in Berlijn: tips van een local

4. Croydon Airport, Verenigd Koninkrijk

Croydon is een van de drie iconische pre-Tweede Wereldoorlog vliegvelden in Europa samen met Le Bourget in Parijs en Tempelhof Berlijn (hierboven). Het was een overblijfsel van de romantiek van het vroegere vliegen. Verschillende beroemde personen, van Amy Johnson en Charles Lindbergh tot Winston Churchill passeerden hier de landingsbaan die een doorgaande weg doorkruiste waarop het verkeer gestopt moest worden door een man met een rode vlag. Het is ook bekend als eerste vliegveld met air traffic control. Vandaag bestaat het oude terminal Airport House nog steeds met een De Havilland Heron (een klein Brits propellervliegtuig).

5. Nicosia International Airport, Cyprus

Nicosia International Airport was het belangrijkste vliegveld op Cyprus maar commercieel gebruik stopte na de Turkse invasie in 1974. Nu is het een ‘no-man’s land’, van waaraf de Verenigde Naties van waaraf ze helikoptervluchten maken boven de bufferzone.

6. RAF Binbrook, Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk heeft veel ongebruikte vliegvelden die klaar staan om gebruikt te worden als de volgende ‘regionale hub’ of te boek staan als nieuw megaproject van de burgemeester van Londen; zijnde een alternatief voor Heathrow’s elfde startbaan. RAF Binbrook, nabij Brookenby in Lincolnshire werd gebruikt voor bommenwerpers gedurende de Tweede Wereldoorlog en werd door the Air Force gebruikt tot de jaren ’80 van de vorige eeuw.

Originele foto door Stevie58 op Flickr

7. Gaza International Airport, Gazastrook

Als Yasser Arafat International Airport bediende dit vliegveld de Gazastrook. Vanaf de opening in 1998 maakten er 700.000 passagiers per jaar gebruik van maar dat duurde niet lang. In december 2001 ontmantelden Israëlische troepen het radarstation en de controletoren en schakelden het uit. Enkele weken later kwamen de bulldozers om alles plat te walsen.

Originele foto doorMohamed Jabaly op Flickr

8. Stapleton International Airport, Verenigde Staten

Stapleton International Airport bediende Denver, Colorado tussen 1929 en 1995 tot het werd vervangen door Denver International. In juli 1997 veroorzaakte een storm zware schade aan z’n constructie dus het moest geheel worden gesloopt. Al wat er van over is, is de oude verkeerstoren.

9. Marine Corps Air Station El Toro, Verenigde Staten

“Welkom op aarde!” zo begroet Will Smith een buitenaards wezen op Onafhankelijkheidsdag. Scènes uit een klassieke sci-fi blockbuster uit 1996 werden gefilmd op het met mooie woorden gezegende Air Station Marine Corps El Toro airfield in de Californische woestijn. Op precies zo’n plek verwacht je dat buitenaardse wezens de aanval zouden inzetten voor een rendez-vous op onze planeet. Het sloot in 1999 (niet vanwege een buitenaardse aanval).

_Originele foto door PH2 Bruce Trombecky op Wikimedia Commons_

10. Galeville, Shawangunk, Verenigde Staten

Het kleine militaire vliegveld in upstate New York werd gebouwd tijdens de Tweede Wereldoorlog en deed dienst als militaire academie. Het had twee verharde landingsbanen en gedurende enkele jaren werd het gebruikt als burgervliegveld. Nu is het onderdeel van het Shawangunk Grasslands National Wildlife Refuge.

Originele foto door rchrdcnnnghm op Flickr

11. Johnston Atoll Airport, Verenigde Staten

Beeld u in dat u hier een vliegtuig moet laten landen! Johnston Atoll Airport is, net zoals de naam doet vermoeden een klein atol in de Atlantische Oceaan, honderden kilometers ten zuiden van Hawaii. Het was een militaire basis van de VS gedurende de 20e eeuw maar sloot in 2005. Gebouwd op een klein eiland woonden hier 400 mannen en ze hadden een ondergronds ziekenhuis. Aangevallen door Japanse onderzeeërs tijdens de Tweede Wereldoorlog, is het nu een ruïne en compleet verlaten.

Originele foto door Ssgt. Val Gempis USAF /Wikimedia Commons

12. Montreal-Mirabel International Airport, Canada

Montreal International Airport in Quebec opende in 1975 en is nu alleen nog in gebruik voor vrachtvliegtuigen. De start was aardig wat ambitieuzer. Het werd destijds gepresenteerd als grootste vliegveld in de wereld, tien keer groter dan Charles de Gaulle Airport in Parijs. De verwachtingen rondom het aantal passagiers van 50 miljoen per jaar werden nooit waargemaakt. Ondanks overheidsingrijpen hielden passagiersvluchten op in 2004. De Tom Hanks film Terminal is hier gefilmd, de banen fungeerden als racecircuit.

Originele foto door Steph Willems op Flickr

13. Floyd Bennett Field, New York, Verenigde Staten

Ooit een van New York’s belangrijkste vliegvelden, het Floyd Bennett Field is synoniem aan de vliegpogingen van Amelia Earhart en Howard Hughes. Z’n glorietijd voorbij werd het vervangen door Newark Airport in New Jersey. Hoewel het nu een openbaar park is, is er nog altijd een aantal van z’n historische gebouwen te vinden.

Lees ook: De 10 beste dingen om te doen in New York City

_Originele foto door Ad Meskens / Wikimedia Commons_

14. Robert Mueller Municipal Airport, Verenigde Staten

Robert Mueller Municipal Airport diende de stad Austin in Texas van 1928 tot 1999 toen het officieel gesloten werd en vervangen door Austin Bergstrom International Airport. Nu is het herbouwd en het enige dat ons herinnert aan het feit dat het ooit een vliegveld was, is de oude verkeerstoren.

Originele foto door WhisperToMe /Wikimedia Commons

15. Kai Tak International Airport , Hongkong

Kai Tak International was Hong Kong’s grootste vliegveld van 1925 tot 1998 toen het sloot en alle verkeer verplaatste naar het nieuwe Hong Kong International Airport. Omgeven door bergen en gebouwen was het een van ’s werelds beruchtste plekken voor take-off en landing, vooral op de beruchte baan 13 omdat het vliegtuig een draai van 90 of zelfs 180 graden moest maken.

Originele foto door Noooob /Wikimedia Commons

Reisinspiratie nodig? Wat te denken van deze bestemmingen?