Nieuws Alles wat je moet weten over eten en drinken aan boord van jouw vlucht (en wat je mag meenemen)

Alle artikelen

Alles wat je moet weten over eten en drinken aan boord van jouw vlucht (en wat je mag meenemen)

Aan het begin van de pandemie werd er veel gespeculeerd over hoe vliegreizen zouden kunnen veranderen. Misschien zouden gezichtsmaskers verplicht zijn van opstijgen tot landen en misschien – hopelijk! – zouden luchtvaartmaatschappijen de gevreesde middelste stoel weglaten. Nu het aantal vluchten weer toeneemt, zien we daadwerkelijke veranderingen op de grond (en in de lucht). In dit artikel beantwoorden we jouw vragen over recente wijzigingen in het beleid inzake eten en drinken in het vliegtuig en op de luchthaven.

Nieuwe regels en procedures zijn geïntroduceerd en hebben veel informatie opgeleverd waar reizigers iets mee kunnen. Skyscanner heeft de meest relevante updates gebundeld om jouw vragen te beantwoorden over wat je kunt verwachten op de luchthaven en in het vliegtuig.

De industrie experimenteert nog steeds met verschillende manieren om passagiers, luchthavenmedewerkers, cabinepersoneel en cockpitbemanningen veilig te houden. Je kunt dus verwachten dat regels continue blijven veranderen als we meer leren over wat werkt en wat niet. Raadpleeg voor de meest actuele regels altijd de websites van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen.

Plane on the tarmac
Serveren luchtvaartmaatschappijen nog steeds eten en drinken in vliegtuigen?

Vliegen na COVID-19 lockdown is zeker anders. In veel gevallen serveren luchtvaartmaatschappijen nog steeds eten of drinken in het vliegtuig. Sommigen hebben de service aan boord echter volledig stopgezet om het contact tussen passagiers en het cabinepersoneel te verminderen.

Hoe dan ook, je zult waarschijnlijk een andere service aan boord ervaren dan je gewend bent, zelfs bij luchtvaartmaatschappijen die nog steeds eten en drinken in het vliegtuig aanbieden. De factoren die van invloed zijn op de aangeboden service zijn onder meer de vluchttijd, de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt en in welke klasse (Economy, Business of First Class) je zit.

Het is nu gebruikelijk in Economy Class dat het cabinepersoneel passagiers apart verpakte snacks en een beperkte selectie ingeblikte dranken aanbiedt. In plaats van maaltijden met meerdere gangen in Business Class, bieden luchtvaartmaatschappijen nu een voorverpakt dienblad met ontbijt, lunch of diner aan. In sommige gevallen wordt een voorverpakte maaltijd in een box aangeboden.

Over het algemeen worden dranken niet langer uit grotere flessen geschonken en worden ze alleen geserveerd in individuele, verzegelde flessen of blikjes. Het gaat hier om alcohol, zoals sterke drank, bier en wijn. In sommige gevallen wordt er helemaal geen alcohol aan boord geschonken.

Wat zijn voorbeelden van wijzigingen door grote luchtvaartmaatschappijen?

KLM

Op Europese vluchten serveert KLM in Economy Class een box met een sandwich. Reis je Business Class? Dan ontvang je een box met ontbijt, lunch of diner. Op intercontinentale vluchten krijg je een pakket met snacks, fruit en drankjes. Daarnaast serveert KLM in Economy Class een warme maaltijd, een salade en een dessert.

In Business Class serveert de luchtvaartmaatschappij een salade, warme maaltijd, dessert en crackers met kaas. Op alle vluchten worden frisdrank, wijn en bier tijdens de maaltijden geserveerd. Koffie en thee zijn op verzoek verkrijgbaar. Bij KLM is het niet mogelijk om speciale maaltijden te bestellen.

Lufthansa

Lufthansa heeft een vereenvoudigde service aan boord aangekondigd tot en met 31 augustus 2020. Economy Class service verschilt per vluchttijd:

• Vliegreis minder dan 50 minuten: geen drankenservice
• Vlucht langer dan 50 minuten: passagiers krijgen een fles water
• Vlucht langer dan 150 minuten: passagiers krijgen een snack en de gebruikelijke drankenservice
• Vliegreis langer dan 180 minuten: passagiers krijgen een extra vegetarische sandwich (reserveren van speciale maaltijden is nog mogelijk)

Business Class passagiers kunnen de gebruikelijke service voor eten en drinken in het vliegtuig verwachten. Ook het vooraf bestellen van speciale maaltijden is nog mogelijk.

Qatar Airways

Volledige drankenservice is beschikbaar op alle vluchten van Qatar. Maaltijdservice voor Economy Class passagiers varieert per vluchttijd:

• Vlucht tot twee uur: een snack
• Vliegreis van meer dan twee uur: een maaltijd
• Vlucht van meer dan zeven uur: een maaltijd en snack
• Vliegreis van meer dan twaalf uur: twee maaltijden en een snack

In First en Business Classes worden maaltijden op bestelling tijdelijk stopgezet en zijn de ontmoetingsruimtes en lounges aan boord tijdelijk gesloten. Voor maaltijdservice kunnen deze passagiers het volgende verwachten:

• Welkomstdrankje en verfrissend doekje
• Menukaart voor eenmalig gebruik
• Dineren op aanvraag, geserveerd op een dienblad
• Uitgebreid aanbod van drankjes en snacks

Mag ik mijn eigen eten meenemen in het vliegtuig?

De reden dat luchtvaartmaatschappijen de maaltijdservice aan boord aangepast of volledig stopgezet hebben, is om het contact tussen passagiers en het cabinepersoneel te verminderen. Net als vóór de pandemie staan ​​luchtvaartmaatschappijen passagiers in het algemeen toe eten aan boord te brengen dat voldoet aan de veiligheidsrichtlijnen van de luchthaven. Je eten moet in je handbagage passen.
  

Mag ik eten meenemen door de security-check op de luchthaven?

Reizigers mogen eten meenemen. Je moet echter alle etenswaren en snacks uit je handbagage halen bij de security check. Deze worden afzonderlijk gescreend, net als alle vloeistoffen die in een doorzichtige en hersluitbare plastic zak van één liter verpakt zijn.

Dit zijn enkele vaste etenswaren die zijn toegestaan:

• Babyvoeding
• Brood
• Cake
• Chocolade
• Crackers
• Gedroogd fruit
• Gekookt vlees, zeevruchten en groente zonder vloeistof
• Granen
• Kaas
• Koekjes
• Noten
• Pizza
• Sandwiches
• Snacks
• Snoep
• Taart

Voor vloeibare levensmiddelen gelden dezelfde handbagage regels als voor alle andere vloeistoffen zoals toiletartikelen. Alle vloeistoffen moeten verpakt zijn in flesjes van maximaal 100 milliliter en samen in een doorzichtig zakje van maximaal één liter passen. Dit zijn enkele voorbeelden:

• Dips en spreads
• Honing en siroop
• Hummus
• IJs
• Jam en gelei
• Jus
• Oliën en azijn
• Pindakaas
• Roomkaas
• Salsa’s en sauzen
• Vloeibare chocolade
• Yogurt

De meeste verse groenten en fruit kunnen niet worden vervoerd vanwege het risico dat virussen worden verspreid.

Houd er rekening mee dat de uiteindelijke beslissing bij de dienstdoende beveiligingsmedewerker ligt of een item bij de security check wordt toegelaten.

Sommige luchthavens bepalen ook dat slechts één stuk handbagage door de beveiliging mag worden gebracht om de wachttijd te minimaliseren en de doorstroom te versnellen. Neem contact op met de luchthaven van waaruit je vertrekt om te zien wat de lokale regels zijn.

Zijn restaurants en winkels op de luchthaven open?

Dit verschilt per luchthaven, maar je kunt over het algemeen een verminderd winkelaanbod verwachten. Veel winkels en restaurants op de luchthaven zijn gesloten, terwijl andere aangepaste openingstijden hebben of alleen afhaalmaaltijden aanbieden. Op Schiphol zijn de meeste eet- en drinkgelegenheden voor en na de security check open. Zin om te winkelen? Op Schiphol Plaza en in de Lounges zijn bijna alle winkels geopend. Wel kunnen openingstijden afwijken. Het wordt aanbevolen om de website van de luchthaven van vetrek en aankomst te controleren om te zien welke wijzigingen zijn aangebracht.

Zijn er nieuwe regels rond vloeistoffen in vliegtuigen?

Vloeistoffen – inclusief alcohol – in verpakkingen tot 100 ml zijn toegestaan ​​door de douane van de luchthaven en dienen verpakt te zijn in een doorzichtige en hersluitbare plastic zak met een maximale inhoud van één liter. Regelgeving verbiedt over het algemeen echter de consumptie van eigen meegebrachte alcohol in vliegtuigen. Wel is het toegestaan om alcohol aan boord te nuttigen als deze wordt verstrekt door de luchtvaartmaatschappij. Vervoerders staan ​​passagiers toe om niet-alcoholische dranken aan boord te brengen die zijn gekocht bij duty-free winkels op de luchthaven.

Mag ik tijdens de vlucht mijn mondkapje afdoen om te eten?

Mondkapjes die je neus en mond volledig bedekken, zijn verplicht aan boord van je vlucht. Luchtvaartmaatschappijen begrijpen echter dat je tijdens het eten of drinken aan boord geen mondkapje kunt dragen. Je mag tijdelijk je mondkapje afzetten om iets te nuttigen. Zet je masker alleen af en op door het elastiek aan te raken. Bewaar het op een schone plek, bijvoorbeeld in de originele verpakking of een schoon plastic zakje. Het is niet toegestaan om het mondkapje onder je kin te schuiven of op je hoofd te zetten. Na het eten en drinken in het vliegtuig moet je jouw gezichtsmasker zo snel mogelijk weer opdoen.

Luchtvaartmaatschappijen die mondkapjes aan boord van het vliegtuig verplicht stellen, zijn onder meer Lufthansa, Virgin Atlantic, United, Southwest, Delta, Cathay Pacific, Air Canada en TAP Air Portugal.

Qatar Airways is vereist dat Economy Class passagiers naast een mondkapje tijdens de vlucht ook een plastic gelaatsscherm dragen, die de luchtvaartmaatschappij gratis uitdeelt. Ze hoeven niet te worden gedragen tijdens het eten of drinken in het vliegtuig. Business Class passagiers mogen tijdens de vlucht naar eigen inzicht het gelaatsscherm en het mondkapje dragen, omdat zij meer persoonlijke ruimte hebben.

De veranderende manier van reizen

Zoals je kunt zien, is er sinds het begin van de pandemie veel veranderd. Het goede nieuws is dat we hebben gezien dat luchtvaartmaatschappijen hun beperkingen de afgelopen maanden hebben aangepast. Zelfs als het gaat om eten en drinken in het vliegtuig. Naarmate er meer tijd verstrijkt en ze de huidige veranderingen blijven evalueren, kunnen we meer aanpassingen verwachten van luchthavens en ervaringen tijdens de vlucht.

Vergeet niet verantwoordelijk te reizen door de regels van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen te volgen, zoals anderhalve meter afstand houden van anderen, het dragen van een mondkapje, het wassen van je handen of het gebruik van desinfecterende handgel, en het niet aanraken van je gezicht. Raadpleeg de lokale autoriteiten of een arts als je je niet goed voelt voor, tijdens of na het reizen, en pas je plannen indien noodzakelijk aan om jezelf en anderen te beschermen.

Ontdek waar je heen kunt reizen

Plannen maken om op reis te gaan? Ontdek welke grenzen open zijn met onze interactieve wereldkaart. Wil je op de hoogte blijven van je favoriete bestemming? Meld je aan en ontvang e-mailupdates wanneer de reisbeperkingen worden opgeheven.

Meer lezen?

Een groot deel van de wereld gaat langzaam open voor reizigers. Lees meer in de laatste coronavirus updates van Skyscanner:

We werken ons coronavirus reisadvies dagelijks bij met wijzigingen in reisbeperkingen.

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.