Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws De toekomst van hotels: hoe jouw hotelverblijf er uit zal zien tijdens het coronavirus

Alle artikelen

De toekomst van hotels: hoe jouw hotelverblijf er uit zal zien tijdens het coronavirus

Aangezien mensen over de hele wereld overwegen om opnieuw hotels te boeken, zijn flexibiliteit, veiligheid en hygiëne voor hotels van het grootste belang geworden. We kijken naar de toekomst van hotelverblijven na de uitbraak van het coronavirus en welke nieuwe maatregelen er zijn getroffen om gasten een veilig verblijf te bieden.

Social distancing en hygiëne van hotels zijn nu de belangrijkste zorgen

“Het herstel staat nog in de kinderschoenen, maar reizigers hebben al vastgesteld dat hygiëne en flexibiliteit de nieuwe behoeften zijn n.a.v. de uitbraak van COVID-19.” 

Ulf Waschbusch, Director of Hotels Product, Skyscanner

Nog niet zo lang geleden stonden twee factoren voorop: prijs en locatie. Deze dingen zijn natuurlijk nog steeds belangrijk (COVID-19 heeft immers samen met al het andere ons reisbudget beïnvloed). Maar ze zijn niet meer jouw grootste zorgen. Uit de meest recente onderzoeksgegevens van Skyscanner, verzameld bij 2300 reizigers over de hele wereld, blijkt dat hygiëneprotocollen en maatregelen voor social distancing nu jouw eerste zorg zijn. En dat is begrijpelijk. Hier zijn nog enkele bevindingen uit ons onderzoek:

  1. Bijna de helft van jullie vermijdt gedeelde faciliteiten en gemeenschappelijke ruimtes. 
  2. Ongeveer twee op de vijf reizigers kiezen voor eten buiten de deur. 
  3. Ongeveer drie op de vier reizigers zeggen dat hygiëne en sanitaire voorzieningen ‘belangrijker dan voorheen’ zijn geworden. 
  4. 30% van jullie zegt dat loyaliteitsprogramma’s ‘minder belangrijk’ zijn geworden.

De uitkomst van ons onderzoek geeft een belangrijke verschuiving weer. Een die, indien juist benaderd, mogelijkheden zou kunnen bieden voor accommodatie-aanbieders om de hotelbeleving opnieuw uit te vinden.

Benieuwd hoe hotels omgaan met hygiëne en veiligheid in coronatijd?

Hygiëne in hotels

Wat zijn de veranderingen bij inchecken hotel? 

Nu hotels over de hele wereld zich voorbereiden om gasten opnieuw te verwelkomen, is het duidelijk geworden dat de hotelbeleving van de grond af opnieuw moet worden opgebouwd. 

Meer flexibiliteit voor reserveringen 

Hoewel de details van hotel tot hotel enigszins kunnen verschillen, verlengen de meeste hotels in de regel hun “gratis” wijzigings- of annuleringsperiode tot 24 uur vóór de geplande aankomstdag. Dit geldt zowel voor bestaande als toekomstige reserveringen. Sommige hotelgroepen, zoals InterContinental, bieden nieuwe “Boek nu, betaal later” -opties waarbij een aanbetaling niet nodig is. 

Contactloos in- en uitchecken

Om onnodige persoonlijke interactie te voorkomen, breiden de meeste hotels hun digitale voorzieningen uit. Sommigen, zoals de Hilton Group, bieden contactloos in- en uitchecken met Digital Key aan, terwijl anderen, zoals de Hyatt- en Marriott-hotelketens, hun mobiele apps opnieuw vormgeven als een nieuwe “digitale lobby”. Hun apps worden gebruikt voor het inchecken, als kamersleutel en voor het bestellen van roomservice. Contactloze betalingen, die al aanbevolen werden vóór de pandemie om snellere check-ins mogelijk te maken, zullen nu waarschijnlijk de belangrijkste betalingsoptie worden. 

Anderhalve meter afstand houden en handen desinfecteren vanaf het inchecken

Bij aankomst moet je de protocollen voor social distancing volgen. Hotels zullen duidelijk aangeven welke afstand je moet houden van andere gasten. Sommige hotels hebben het inchecken vóór aankomst ingevoerd om drukte in hotellobby’s te voorkomen. Anderen voegen extra voorzorgsmaatregelen toe bij het inchecken. Zo kun je dispensers met desinfecterende handgel verwachten bij ingangen, in lobby’s en openbare ruimtes, nieuwe afstandsregels bij liften en receptiemedewerkers die mondkapjes en handschoenen dragen. In sommige hotels, zoals de Shangri-La-panden, zijn er ook desinfecterende vloermatten en mondmaskers beschikbaar voor gasten.

Desinfectie en reinigen hotelkamers

Het schoonmaken van hotelkamers is verre van een onzichtbaar proces, maar wordt nu zorgvuldig bewaakt en krachten worden gebundeld door prestigieuze samenwerkingsovereenkomsten tussen hotelketens en medische centra. Enkele voorbeelden hiervan zijn dat Hilton de krachten bundelt met experts van RB, maker van Lysol en Dettol, evenals met de Mayo Clinic, terwijl Johns Hopkins Medicine International onder meer Four Seasons adviseert over gezondheids- en hygiënemaatregelen.

Over het algemeen besteden hotels grote zorg aan het invoeren (en communiceren) van hun vernieuwde hygiëneprotocollen. Er zijn blacklight-inspecties en elektrostatische technologieën om ervoor te zorgen dat alles in orde is. In veel gevallen wordt de tijd dat een kamer leeg blijft tussen gasten verlengd tot enkele uren om goed te kunnen ventileren en meer tijd te nemen voor een grondiger schoonmaak.

Eindelijk zijn de dagen voorbij dat de meest begeerde badkamerproducten de kleine flesjes shampoo, conditioner, badschuim en bodylotion waren. In de kamers van verschillende prestigieuze hotelketens zoals de Four Seasons worden nu gratis sets met gezichtsmaskers, desinfecterende handgel en desinfectiedoekjes geplaatst, terwijl andere zich richten op het verwijderen van high-touch en moeilijk te desinfecteren items (zoals bureauleggers, kussens, informatiemappen en zelfs minibars) en het verminderen van meubilair.

Hygiëne in hotels

Openbare ruimtes versus roomservice

Zijn zwembaden, fitnessruimtes en spa’s in hotels open?

De openbare ruimtes van hotels worden opnieuw ingericht. En het is een welkome verandering: uit de laatste enquête van Skyscanner bleek dat van de 2300 ondervraagde reizigers wereldwijd bijna de helft (46%) ernaar streeft gedeelde voorzieningen en gemeenschappelijke ruimtes zoals fitnessfaciliteiten te vermijden. Maar voor degenen die gebruik willen maken van de beschikbare voorzieningen, je kunt erop vertrouwen dat fitnessruimtes, zwembaden en spa’s strengere gezondheids- en hygiënemaatregelen ondergaan. Wil je gebruik maken van het zwembad, de fitness of spa, dan moet je ruim van tevoren reserveren.

Ligbedden bij het zwembad en op het strand, evenals fitnessapparatuur, worden verder uit elkaar geplaatst en grondig gereinigd tussen gebruik. Er zal waarschijnlijk een strikte limiet gelden voor het aantal mensen dat op een bepaald moment op het strand, in het zwembad of in de fitnessruimte is toegestaan. Voorzieningen die moeilijk te desinfecteren zijn (zoals een koptelefoon), zijn niet langer aanwezig. En hoewel sommige hotels ervoor kiezen om hun fitness-, spa- en zwembadfaciliteiten te sluiten, blijven de meeste voorlopig graag tegemoetkomen aan de behoeften van de gasten.

Roomservice

De verandering in het gebruik van de openbare ruimtes van hotels zal naar verwachting ook zorgen voor een verschuiving in de roomservice-ervaring. Bijna een op de vijf van jullie heeft wel oren naar een privé-spabehandeling of workoutvideo op de hotelkamer. Veel hotelgroepen zoals Wyndham vinden lichaamsbeweging op de kamer belangrijk. Zij bieden fitnessapparaten met geïntegreerde schermen aan die het gevoel van een door een instructeur geleide les nabootsen in het comfort (en volgens de hygiënerichtlijnen) van de kamer. Wat eten en drinken in de kamer betreft, is de minibar mogelijk niet meer beschikbaar. Roomservice-menu’s zullen waarschijnlijk worden vernieuwd en uitgebreid, waarbij de bestelling plaatsvindt via de mobiele app van je hotel.

Ontbijten, lunchen en dineren in hotel na de pandemie

Hoe zit het met dineren in een restaurant? Omdat hotels hun eet- en drinkservice aanpassen in overeenstemming met de richtlijnen en aanbevelingen van de overheid, bieden hotels een à la carte ontbijt aan in plaats van een ontbijtbuffet. Vanwege de hygiënemaatregelen is ontbijt net als lunch en diner ook mogelijk op je hotelkamer. Bij veel hotels is de gehele dag roomservice mogelijk.

Verwacht bij de restaurants in hotels een grotere afstand tussen gasten, aangezien veel tafels zullen worden verwijderd. Dit betekent praktisch dat de zitcapaciteit wordt verminderd, je zult waarschijnlijk ruim van tevoren een tafel moeten reserveren. Hotels kunnen ervoor kiezen om transparante scheidingswanden te plaatsen om de anderhalve meter afstand tussen gasten te waarborgen, dit zal nauwelijks ten koste gaan van de capaciteit. Daarnaast zal contactloos bestellen en betalen (via mobiele apps) worden ingevoerd.

Hygiëne in hotels

Welke voorzorgsmaatregelen kan jij als gast nemen voor en tijdens jouw hotelverblijf?

Het is goed om te zien dat de horeca serieuze stappen onderneemt om het risico op besmetting te verminderen en tegemoet te komen aan de gezondheids- en veiligheidsbehoeften van gasten. Maar in plaats van een grondig onderzoek te moeten doen naar het COVID-19-beleid van elk hotel (wat je waarschijnlijk toch zult doen), wil je in één oogopslag kunnen zien of de hygiëne van een hotel in orde is of niet.

Gelukkig kan dat nu! We hebben hygiënescores toegevoegd voor alle hotels die via Skyscanner kunnen worden geboekt. De beoordelingen worden momenteel in realtime opgehaald uit de beoordelingen van TripAdvisor, dus je weet dat ze eventuele wijzigingen in het hotelbeleid zullen weerspiegelen wanneer ze zich voordoen. Op deze manier kun je jouw keuze gemakkelijker maken en misschien een paar uur onderzoek besparen. In plaats daarvan kan je tijd besteden aan het plannen van je reis en internet afstruinen naar tips voor wat je allemaal kunt doen op je bestemming.

“De netheidsclassificatie geeft een duidelijke indicatie van de normen voor hygiëne van hotels, zodat reizigers beter een keuze kunnen maken voor een accommodatie.” 

Ulf Waschbusch, Director of Hotels Product, Skyscanner

Gaan hotels ooit weer terug naar het ‘oude normaal’?

Nu de reisbeperkingen langzaamaan worden opgeheven, zullen wellicht enkele van de meer ingrijpende maatregelen die momenteel in risicovolle gebieden worden uitgevoerd (zoals het uitvoeren van temperatuurcontroles van zowel gasten als werknemers), geleidelijk worden afgeschaft. Maar het is zeer waarschijnlijk dat deze nieuwe, minder persoonlijke versie van gastvrijheid een blijvertje is. Er zal een nieuwe vertrouwensband moeten worden opgebouwd tussen hotels en gasten, terwijl we samen onze weg moeten vinden in het ‘nieuwe normaal’.

“In de toekomst is het absoluut noodzakelijk dat reisaanbieders niet alleen maatregelen nemen om het vertrouwen van de consument te winnen, maar ook nieuwe manieren vinden om toekomstige gasten over beoordelingen van hotels te informeren.” 

Ulf Waschbusch, Director of Hotels Product, Skyscanner

Wat doen hotelketens om de hygiëne van hotels te waarborgen?

Bekijk enkele van de specifieke maatregelen die hotelketens nemen in hun vestigingen.

  • Van der Valk Hotels & Restaurants – Van der Valk heeft verschillende corona maatregelen getroffen. Ze garanderen regelmatige desinfectie van blootgestelde oppervlakken zoals deurgrepen, kaartterminals en liftknoppen met antibacteriële vloeistoffen. Desinfecterende dispensers in openbare ruimtes, medewerkers dragen handschoenen uit hygiënisch oogpunt en er zijn met pijlen routes gemaakt in de restaurants om de anderhalve meter afstand te waarborgen.
  • Fletcher Hotels – Fletcher neemt maatregelen zoals verbeterde protocollen voor reiniging en hygiëne, desinfecterende dispensers in openbare ruimtes voor gasten en er is de gehele dag roomservice mogelijk. Daarnaast biedt de hotelketen de mogelijk je boeking t/m 5 dagen voor aankomst geheel kosteloos te annuleren.
  • Hilton – Naast het bieden van meer flexibiliteit voor nieuwe en bestaande reserveringen, werkt Hilton ook samen met RB en de Mayo Clinic om een ​​nieuwe standaard voor desinfectie en hygiëne van hotels te implementeren. Contactloos in- en uitchecken met Digital Key is beschikbaar, terwijl nieuwe technologieën zoals elektrostatische sproeiers en ultraviolet licht worden gebruikt.
  • Four Seasons – Four Seasons Hotels en Resorts werken samen met Johns Hopkins Medicine International om hun Lead With Care-programma wereldwijd uit te voeren. Enkele speerpunten van het programma zijn de regelmatige – elk uur – schoonmaak van openbare ruimtes, persoonlijke hygiëneset in kamers en dagelijkse desinfectie van kamers met EPA-goedgekeurde producten. Met de Four Seasons-app en chat kunnen gasten van verschillende diensten gebruik maken, van inchecken tot roomservice bestellen.
  • Marriott Hotels – Marriott Hotels introduceert verbeterde technologieën (waaronder elektrostatische sproeiers en ultraviolet lichttechnologieën) in alle hotels. Hotelkamers en toiletten in de openbare ruimtes worden met extra zorg en desinfecterende middelen gereinigd. Desinfecterende doekjes zijn beschikbaar voor alle gasten. In de openbare ruimtes van het hotel staan dispensers met desinfecterende handgel en wordt er gebruik gemaakt van markeringen en scheidingswanden om de 1,5 m afstand te waarborgen. De Marriott-app kan worden gebruikt om in te checken, toegang te krijgen tot de kamer en roomservice te bestellen.
  • Wyndham Hotels – Wyndham Hotels biedt desinfecterende doekjes bij je kamersleutel tijdens het inchecken, een gratis handontsmettingsmiddel in reisformaat voor elke kamer, frequentere reiniging en desinfectie van high-touch gebieden en verbeterde anderhalve meter afstandsmaatregelen in openbare ruimtes. Ze stimuleren ook dineren en sporten op de hotelkamer aan.
  • Shangri-La Hotels & Resorts – Alle Shangri-La Hotels nemen maatregelen zoals mondkapjes voor werknemers, social distancing bewegwijzering, verbeterde schoonmaak- en desinfectiebeleid en verplichte tijdelijke screening voor alle werknemers voordat ze het pand betreden. Voor hotels in Zuidoost-Azië en Australazië zullen aanvullende maatregelen zoals desinfecterende vloermatten, mondmaskers voor gasten en documentatie van de temperatuur van gasten, gezondheids- en reisverklaringen en contactgegevens worden uitgevoerd, terwijl een uitgebreid pakket met desinfectiemiddelen voor gasten in alle kamers worden geplaatst. De capaciteit van het restaurant is beperkt tot 50% en digitale menu’s en contactloze betalingsopties worden aangemoedigd.

“Gezondheid, hygiëne en veiligheid staan ​​nu bovenaan de agenda voor reizigers die de wereld opnieuw willen verkennen. Maatregelen zoals een verhoogde frequentie van grondig reinigen, het gebruik van medische desinfectiemiddelen en fysieke afstand voor een verbeterde voedsel- en evenementenveiligheid, zorgen ervoor dat onze gasten volledige gemoedsrust hebben wanneer ze bij ons verblijven. ”

Nichlas Maratos, Executive Vice President, Sales, Shangri-La Group

Dit zijn de maatregelen tot betrekking van hygiëne van hotels! Een blik op de toekomst voor gastvrijheid en wat gedachten over hoe het ‘nieuwe normaal’ eruit zou kunnen zien.

Dit zijn de laatste Skyscanner-coronavirusupdates die je misschien wilt bekijken terwijl de wereld langzaam heropent voor reizigers:

Ons coronavirus reisadvies wordt dagelijks bijgewerkt met informatie die betrekking heeft op luchtvaartmaatschappijen en reizen binnen en buiten Europa.

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.