Nieuws Luchtvaartmaatschappijen Wat te doen als een airline failliet gaat: FAQ

Alle artikelen

Wat te doen als een airline failliet gaat: FAQ

Het is de afgelopen tijd een paar keer voorgekomen dat een luchtvaartmaatschappij failliet gaat: Wow Air, Air Berlin, Monarch Airlines en Flybe zijn allemaal airlines die er plots mee op hielden. Wat zijn dan de rechten van passagiers die de dupe zijn geworden? Skyscanner beantwoordt de belangrijkste vragen.

Krijg ik mijn geld terug?

Laten we maar meteen met de belangrijkste vraag beginnen. Stel, je hebt een ticket gekocht bij een luchtvaartmaatschappij die de week erna aankondigt failliet te zijn verklaard. Wat dan? Ten eerste is het belangrijk om te weten of je vlucht wordt overgenomen door een andere luchtvaartmaatschappij. Soms gebeurt dat en kun je dus alsnog gewoon op vakantie. Gebeurt dat niet, dan krijg je in principe je geld terug. Maar er is altijd een maar. Of je je geld terug krijgt, is namelijk afhankelijk van wanneer je je ticket hebt geboekt en wat voor soort ticket je precies hebt geboekt.

Oh… hoe zit dat dan?

De meeste mensen willen een zo goedkoop mogelijk ticket en boeken vaak zonder vliegticketgarantie of annuleringsverzekering. Daar moet je namelijk extra voor betalen: zo’n € 7,00 à € 15,00* per ticket. Heb je dit dus niet bijgeboekt en gaat de airline failliet, dan heb je géén recht op geld terug. Soms regelt een luchtvaartmaatschappij wel een compensatie afhankelijk van het moment van boeken.

Zo kreeg je via de curator van Air Berlin – op 15 augustus 2017 vroeg het bedrijf faillissement aan – wel je geld terug als je je ticket vóór een bepaalde datum had geboekt. Bij de op 5 maart 2020 failliet verklaarde Britse luchtvaartmaatschappij Flybe zijn de meeste reizigers hun geld kwijt. Meer informatie over het faillissement van Flybe en wat je rechten zijn lees je hier.

Heb ik dan helemaal nergens recht op?

Volgens de wet niet. Je kunt natuurlijk een claim indienen bij de failliete airline, maar dan ben je één van de vele schuldeisers en is de kans groot dat je niets terug ziet van je geld.

Wanneer krijg ik dan wél mijn geld terug?

Wanneer je een vliegticketgarantie hebt bijgeboekt, of wanneer je je ticket hebt betaald met een creditcard bestaat er nog een kans dat je je geld terug krijgt. Ook wanneer je ticket onderdeel was van een pakketreis, heb je recht op vergoeding. Lees snel verder wat dat voor jou betekent.

Ja! Ik heb mijn ticket betaald met mijn creditcard

Heb je een creditcard van Visa of Mastercard? Dan kun je een claim bij de creditcardmaatschappij indienen. Dit kan pas op het moment dat je het officiële bericht hebt gekregen dat je vlucht is geannuleerd. Bewaar deze mail goed; je hebt dit nodig als bewijs bij het indienen van je claim. Je kunt tot 120 dagen vanaf de originele vluchtdatum je claim indienen, maar stuur het bij voorkeur binnen 90 dagen in.

Werd je vlucht overgenomen door een andere airline, maar vond die op een andere datum plaats waardoor je een belangrijke meeting hebt gemist? Ook dan kun je je claim indienen bij je creditcardmaatschappij. Vermeld daarbij dat er geen redelijk alternatief geboden kon worden. Meer informatie vind je hier.

Pfieuw, ik heb een vliegticketverzekering bijgeboekt

Niet met creditcard betaald maar wél een vliegticketverzekering bijgeboekt? Gelukkig maar, want ook dan heb je recht op geld terug. Ga naar de aanbieder bij wie je het ticket hebt gekocht; de ticketverkoper zal vervolgens een claim indienen bij de verzekeringsmaatschappij die deze vliegticketgarantieverzekering voor hen uitvoert. Vervolgens maakt de verzekeringsmaatschappij het geld over aan jouw reisaanbieder en die zorgt dat het uiteindelijk weer bij jou terechtkomt. Soms kan de reisaanbieder aan de consument vragen een claim rechtstreeks in te dienen bij de verzekeraar. 

Mijn ticket is onderdeel van een pakketreis

Is je vliegticket onderdeel van een pakketreis en gaat de luchtvaartmaatschappij failliet, dan is de reisorganisatie verantwoordelijk voor het aanbieden van een andere vlucht of een alternatief. Dat is een wettelijke eis. Lukt dat niet, dan kun je je geld terugkrijgen voor het complete pakket. Let op: het woord ‘pakketreis’ moet duidelijk vermeld staan op het boekingsformulier. Een pakketreis is iets anders dan een samengestelde reis, waarbij de vlucht, transfer en hotel losse onderdelen zijn. In dit geval is de touroperator niet verantwoordelijk als één van de onderdelen (de vlucht) uitvalt. Je kunt dan vaak ook niet kosteloos de rest van je reis annuleren. Lees daarom altijd goed de kleine lettertjes wanneer je zo’n gecombineerde reis boekt!

Kan mijn reisverzekering of annuleringsverzekering iets doen?

Faillissementen vallen helaas niet onder de dekking van een reisverzekering. Je annuleringsverzekering zal alleen geld uitkeren wanneer je niet kan reizen vanwege ernstige ziekte, overlijden van een naaste of als je onvrijwillig werkloos wordt.

En de SGR?

Misschien dat je wel eens van Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) hebt gehoord. Dit fonds keert geld uit wanneer een aangesloten reisorganisatie failliet is. Helaas vallen luchtvaartmaatschappijen niét onder de SGR.

Mijn vlucht is geannuleerd, maar de maatschappij is niet failliet

Dan kun je alles wat je hierboven gelezen hebt direct van tafel vegen, want in dat geval gelden er andere regels. Bij een ‘gewone annulering’ zal de luchtvaartmaatschappij je een volledige vergoeding geven of een alternatieve vlucht aanbieden. Maar in geval van bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting, extreem weer of een staking krijg je géén vergoeding, omdat de annulering het gevolg is van een omstandigheid waar de airline zelf geen controle over heeft. Meer weten? Lees hier wat te doen als je vlucht geannuleerd of vertraagd is.

Meer FAQ? Bekijk dan:

*Geplaatst: maart 2020. Genoemde prijzen zijn alleen laagst geschatte prijzen op het moment van publicatie en zijn onderhevig aan wijzigingen en/of beschikbaarheid.

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.