Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws Reischecklist 2020: Alles wat je moet weten!

Alle artikelen

Reischecklist 2020: Alles wat je moet weten!

Reizen is belangrijk omdat het ons verbindt met mensen van wie we houden en met de plaatsen waar we levenslange herinneringen kunnen maken. Nu de wereld langzaam heropent en reizen weer een optie wordt, moeten we de nodige stappen ondernemen om op de hoogte te blijven en voorbereid te zijn als het gaat om veilig reizen. Met deze reischecklist helpen we je daarbij op weg.

Naarmate de beperkingen langzaam afnemen, beginnen steeds meer reizigers na te denken over het boeken van een vakantie. Er is veel voorzichtig optimisme: in onze laatste wekelijkse enquête zei 57% van de mensen* te geloven dat de wereldwijde reissituatie beter wordt. Maar hoewel vluchtroutes en landen beginnen te heropenen, zijn velen van ons begrijpelijkerwijs bezorgd. Er is tenslotte zoveel meer om rekeningen mee te houden.

Of je nu direct weg wilt of plannen hebt voor de toekomst, onze reischecklist bevat alles wat je moet weten. Van het navigeren door gecompliceerde annuleringsvoorwaarden tot welke landen open zijn voor vakantie, lees verder voordat je jouw reizen voor 2020 boekt.

Waar kan ik heen reizen? Mag ik reizen?

Wanneer wordt reizen mogelijk?

De beperkingen op reizen naar het buitenland zijn op 15 juni deels opgeheven, bijna drie maanden nadat de ‘intelligente lockdown’ op 12 maart werd ingesteld. Momenteel is het nog niet mogelijk om naar alle bestemmingen binnen Europa te reizen. Voor reizen buiten Europa blijft het reisadvies vooralsnog ‘oranje’.

Je kunt op een kaart bij een reisadvies vier kleuren tegenkomen:

Groen: vakantiereizen toegestaan, geen bijzondere risico’s
Geel: vakantiereizen mogelijk, let op risico’s
Oranje: vakantiereizen afgeraden, alleen noodzakelijke reizen
Rood: niet reizen

Ook waar vakantiereizen weer mogelijk worden (‘geel’ reisadvies), blijven er risico’s. Bij een opleving van het coronavirus kunnen landen strenge maatregelen nemen of opnieuw invoeren. De situatie kan snel veranderen. Houd hier rekening mee bij het plannen van jouw reis.

Waar kunnen we naartoe? 

Er geldt een ‘geel’ reisadvies voor 22 Europese landen: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. Je kunt dus naar deze landen op vakantie, maar let op de risico’s en de geldende regels in het land.

Voor reizen buiten Europa blijft het reisadvies vooralsnog ‘oranje’, wat betekent dat vakantiereizen buiten Europa worden afgeraden.

“Als de beperkingen opgeheven zijn, overweeg dan om naar minder drukke bestemmingen te gaan. Als je een boek wilt lezen aan zee met het zand tussen je tenen, kies dan Costa de Lisboa met zijn uitgestrekte, rustige kustlijn in plaats van de drukke Algarve. Voor romantische tafelen en architectonische hoogstandjes in Frankrijk ga je niet naar het drukke Parijs, maar zet je koers naar Reims. Op zoek naar een alternatief voor de Machu Picchu? Bewonder de Lousios Gorge in Griekenland, met eeuwenoude kloosters die in de rotswanden zijn uitgehouwen, en geniet van de adembenemende vergezichten.”

Jen Rankine, Global Community Manager at Skyscanner

Wie mag reizen?

Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens doen hun best om alle passagiers te beschermen tegen het coronavirus, maar iedereen moet ook zelf alert zijn. Dit betekent dat je thuis moet blijven als er een kans is dat je COVID-19 hebt. Het is niet verantwoordelijkheid om te reizen als:

  • je een van de symptomen hebt (of hebt gehad in de afgelopen week). 
  • je in quarantaine zit als gevolg van het coronavirus. 
  • iemand binnen het gezin of huishouden de afgelopen 14 dagen koorts, benauwdheid of andere symptomen van COVID-19 heeft gehad.
  • je bent geadviseerd om in thuisisolatie te gaan.

Om je geheugen op te frissen, de belangrijkste symptomen zijn een droge hoest, koorts, vermoeidheid en aangetast smaak- of reukvermogen. Hoewel dit klinkt als een zomergriep, is het erg belangrijk om voorzichtig te zijn.

Sommige mensen hebben een grotere kans om ernstig ziek te worden of te overlijden door het nieuwe coronavirus dan anderen. Dat gezegd hebbende, is het raadzaam voor mensen die tot de risicogroepen behoren hun reisplannen uit te stellen. Het gaat om mensen die ouder zijn dan 70 jaar en volwassenen (18 jaar en ouder) met bepaalde onderliggende ziekten zoals chronische luchtweg- of longproblemen en suikerziekte. Ook hartpatiënten en mensen met een verminderde weerstand tegen infecties doordat zij medicijnen gebruiken voor een auto-immuunziekte en mensen die een orgaan of stamceltransplantatie hebben ondergaan behoren tot een risicogroep.

Als je niet zeker weet of je tot een risicogroep behoort, kun je op de website van het RIVM meer informatie vinden.

Nieuwe luchthavenregels tijdens de pandemie

Regels verschillen per luchthaven, dus controleer de websites van de luchthavens waar je vertrekt en aankomt voor informatie over de genomen maatregelen om reizigers te beschermen tegen het risico op besmetting met het coronavirus. Deze kunnen zijn:

Mondkapjes: je bent verplicht om in het vliegtuig een mondkapje te dragen. Op sommige luchthavens moeten volwassenen en kinderen ook mondmaskers dragen. Lees meer over mondkapjes voor op reis.

Gezondheidsverklaring: Schiphol neemt geen gezondheidstest af bij reizigers die vertrekken en aankomen op de luchthaven. Alle reizigers die via Schiphol vliegen moeten wel een zelf-ingevulde gezondheidsverklaring bij zich hebben. Download hier het formulier en vul het in. Het is handig als je dit thuis al doet, want je moet dit kunnen tonen als je op Schiphol, in het vliegtuig of op de luchthaven van bestemming hierom gevraagd wordt. Stop de gezondheidsverklaring daarom op een handige plek, bij je paspoort, je boarding pass of neem ‘m mee op je mobiel.

Minder terminals open: grotere luchthavens hebben sommige terminals gesloten, maar nu het vliegverkeer en daarmee ook het aantal reizigers toeneemt worden steeds meer plekken op luchthavens heropend. Zo zijn op bijvoorbeeld Schiphol inmiddels alle terminals weer geopend.

Social distancing: de stoelindelingen, hygiënemaatregelen en wachtrijsystemen zijn aangepast om de anderhalvemetermaatregelen na te leven. Sommige luchthavens hebben ook een eenrichtingsstroom om het contact tussen mensen te beperken.

Verminderd winkelaanbod: verwacht geen lange rijen bij duty-free winkels op Schiphol. De meeste restaurants en winkels op de luchthaven zijn momenteel gesloten, uitzondering daargelaten. Ondernemers zullen langzaamaan weer opengaan naarmate er meer vluchten gepland staan.

Annuleringsbeleid vluchten

Met zoveel onzekerheid over welke vluchtroutes worden uitgevoerd, is het belangrijk om te weten dat je bent beschermd als je vlucht wordt geannuleerd. Gelukkig hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen een flexibel beleid ingevoerd om passagiers gerust te stellen. 

Transavia biedt verschillende opties. Als je vlucht is geannuleerd, krijg je een voucher ter waarde van het volledige bedrag van je boeking. Als je liever je geld terug wilt in plaats van een voucher is dit ook mogelijk. Gaat jouw vlucht door, maar ga je liever nog niet? Dan kun je de vlucht omboeken zonder wijzigingskosten. Je krijgt geen voucher of geld terug. Maar je kunt je vlucht verplaatsen (naar dezelfde bestemming) zonder wijzigingskosten naar uiterlijk 31 maart 2021. Je betaalt alleen het eventuele tariefsverschil.

KLM biedt de mogelijkheid op gratis omboeken, teruggave van de kosten of voor een teruggave in de vorm van een reisvoucher. Je kunt de voucher gebruiken voor een nieuw ticket of extra opties. Als je de de voucher na 1 jaar niet hebt gebruikt, kun je alsnog teruggave van kosten aanvragen. Ook TUI geeft klanten een volledig restitutietegoed plus een boekingskorting van 20%.

“We zijn zo flexibel mogelijk voor onze klanten die al een boeking hebben, maar zich momenteel niet op hun gemak voelen bij het reizen. Iedereen die vóór 17 maart 2020 een reis heeft geboekt met 31 augustus 2020 als uiterlijke vertrekdatum, kan zijn boeking wijzigen naar elke andere vakantie die momenteel aangeboden wordt.”

Richard Sofer, Commercial & Business Development Director at TUI

Dit beleid is onderhevig aan veranderingen, maar je kunt hier een actuele lijst met de belangrijkste annuleringsvoorwaarden van luchtvaartmaatschappijen vinden.

Annuleringsvoorwaarden hotel

Als door het coronavirus boekingen de hele zomer uitblijven, moeten hotels mogelijk op korte termijn sluiten. Niemand wil zelf voor de kosten opdraaien, dus tijdens het plannen van je volgende reis kun je het beste op zoek gaan naar een hotel met flexibele annuleringsvoorwaarden. Dit maakt het makkelijker om je geld terug te krijgen als je binnen 24 of 48 uur vóór je verblijf moet annuleren. Het is vooral handig als je vlucht wordt geannuleerd of als je COVID-19-symptomen hebt en besluit niet te reizen.

Veel grote hotelketens hebben vanwege de pandemie nieuwe annuleringsvoorwaarden ingevoerd. Radisson biedt gratis wijzigingen en annuleringen tot 24 uur voor aankomst bij nieuwe boekingen, gemaakt tussen 1 april en 31 augustus 2020.

Fletcher Hotels biedt de mogelijkheid om kosteloos te annuleren, zodat je nooit jouw geld kwijt bent en je altijd de optie hebt om jouw boeking te verplaatsten naar een ander moment, of te annuleren. Heb je een kamer geboekt bij Van der Valk en wil je jouw boeking annuleren of wijzigen, neem dan contact op met het desbetreffende hotel. Dit is wat je moet doen als je jouw hotelboeking wilt wijzigen of annuleren.

We hebben ook een nieuwe functie op Skyscanner geïntroduceerd die de hygiënescore voor alle accommodaties laat zien:

“Reisaanbieders reageren op nieuwe zorgen van consumenten door het toepassen en verbeteren van hygiënerichtlijnen. Op deze manier willen ze vertrouwen wekken en zich onderscheiden als reizigers op zoek zijn naar een accommodatie. Klanten kunnen nu een nieuw geïntegreerde hygiënescore zien bij alle accommodaties die op ons platform worden aangeboden om ervoor te zorgen dat zij een weloverwogen beslissing nemen.”

Jon Thorne, Director User Satisfaction at Skyscanner

Hoe kan ik mijn reis beschermen?

Sluit een reisverzekering af

We raden altijd aan een verzekering aan je reischecklist toe te voegen, maar sinds de uitbraak van COVID-19 is het belangrijker dan ooit. Reisverzekeraars zijn behoorlijk risicomijdend. Sinds medio maart het virus zich razendsnel verspreidde, stopten verzekeringsmaatschappijen veelal met de dekking van annuleringen vanwege COVID-19. Een reisverzekering afsluiten? Lees dan altijd eerst de kleine lettertjes voordat je een handtekening zet. Raadpleeg onze gids voor het afsluiten van een reisverzekering voor vluchten én tijdens het coronavirus.

“Als je een reisverzekering hebt afgesloten vóór de uitbraak van het coronavirus wordt een annulering in de meeste gevallen gedekt. De datum die gehanteerd wordt verschilt per verzekeraar, maar 12 maart is een goed uitgangspunt. De WHO heeft de uitbraak van COVID-19 op deze datum tot pandemie verklaard. Inmiddels dekken de meeste verzekeraars annuleringen vanwege het coronavirus niet meer. Als je op zoek bent naar een (nieuwe) reisverzekering, lees dan goed de polisvoorwaarden door en overweeg contact op te nemen met de klantenservice om zeker te zijn waarvoor je verzekerd bent.”

Martin Nolan, Senior Director, Legal & Public and Regulatory Affairs at Skyscanner

Kies voor flexibele annuleringsvoorwaarden

Aangezien jouw reisverzekering je waarschijnlijk niet zal helpen als je reis wordt geannuleerd, is het het beste om ervoor te zorgen dat je wordt beschermd door de bedrijven zelf. Veel reisaanbieders hebben hun annuleringsbeleid flexibeler gemaakt, maar je kunt er niet automatisch van uitgaan. Of je nu vluchten, hotels of een huurauto boekt, besteed altijd tijd aan het doornemen van hun annuleringsvoorwaarden. Bij sommige kun je tot dezelfde dag gratis annuleren. Het is de moeite waard om een ​​iets meer geld uit te geven voor de meest flexibele optie.

Gebruik een creditcard om te boeken

Zelfs als je voldoende geld op je bankrekening hebt staan, biedt het gebruik van een creditcard je extra juridische bescherming. Betaal je met een creditcard? Dan zijn vrijwel al je aankopen automatisch en kosteloos verzekerd tegen verlies, diefstal en beschadiging. En dat voor maar liefst minimaal 180 dagen. Dit geldt voor aankopen die je online bij webshops én in de winkel doet. Het betekent in feite dat je creditcardmaatschappij de verantwoordelijkheid deelt met de verkoper voor het geval er iets misgaat. Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat, is je creditcardmaatschappij verantwoordelijk voor de terugbetaling.

Mondkapjes dragen 

Wie had gedacht dat de populairste trend op modegebied dit jaar een eenvoudig mondkapje zou zijn? Landen hebben verschillende regels en voorschriften over waar en wanneer je ze moet dragen, dus het is altijd een goed idee om dit te lezen voordat je op reis gaat.

In de meeste Europese landen is het verplicht om een mondmasker te dragen wanneer je met het openbaar vervoer reist. Het is niet verwonderlijk dat je tijdens de vlucht ook een mondkapje moet dragen. Nogmaals, de regels verschillen per luchtvaartmaatschappij, maar de meerderheid handhaaft deze. Het dragen van een mondmasker is echter verplicht bij veel grote luchtvaartmaatschappijen zoals Lufthansa, KLM, Air France en British Airways. De meeste premium luchtvaartmaatschappijen bieden mondmaskers aan. Budgetmaatschappijen zoals easyJet en Ryanair stellen het dragen van mondkapjes verplicht, maar bieden ze niet aan.

Als je een mondkapje moet dragen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je het correct draagt ​​en de voorschriften volgt over hoe je ze moet omdoen, afdoen en, in het geval van herdraagbare mondkapjes, hoe je ervoor kunt zorgen dat je ze weer veilig kunt hergebruiken. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft enkele uitgebreide richtlijnen hierover opgesteld en Skyscanner heeft ook geschreven over alles wat je moet weten over het dragen van mondkapjes tijdens het reizen.

Wat moet ik nog meer inpakken?

Als je regelmatig op reis gaat, heb je waarschijnlijk jouw inpaklijst voor vakantie up-to-date. We raden aan om het bij te werken met de volgende items:

Voldoende mondkapjes voor je hele reis: het is makkelijk om mondmaskers online te bestellen als je thuis bent, maar het kan moeilijker zijn om ze te vinden als je in het buitenland bent.

Digitale thermometer: koorts is een van de belangrijkste symptomen van COVID-19, en als je het vroeg opmerkt, betekent dit dat je in isolatie kunt gaan. Zo kun je anderen niet besmetten en zul je het virus niet verder verspreiden.

Handschoenen: vergeet niet ze weg te gooien nadat je iets hebt aangeraakt en raak je gezicht niet aan terwijl je ze draagt.

Handontsmettingsmiddel: ideaal om onderweg je handen schoon te houden.

Antibacteriële doekjes: gebruik ze om oppervlakken zoals je stoel in het vliegtuig en je bagage af te vegen.

Medicijnen: als je wat paracetamol, anti-allergiemedicijnen en tabletten tegen diarree van huis meeneemt, hoef je niet naar de plaatselijke apotheek te gaan, waardoor de kans op blootstelling aan besmette mensen wordt verkleind.

Instant noedels: als je na aankomst in zelfquarantaine gaat, kun je met een aantal niet-bederfelijke voedingsmiddelen zoals instant noedels, eten zonder je kamer te verlaten.

“Overweeg apps te downloaden om ervoor te zorgen dat je geen papieren documenten hoeft mee te nemen. Overweeg ook om geen contant geld mee te nemen en alleen gebruik te maken van je bankpas of creditcard. Door contactloos betalen vermijd je extra kosten voor geld opnemen in het buitenland en de aanraking met bankbiljetten en munten.” 

Dave Thomson, Chief of Staff at Skyscanner

Veelgestelde vragen over de reischecklist 2020

Wat moet ik nog meer inpakken als ik op reis ga? 

Neem hygiënische artikelen mee, zoals desinfecterende handgel, latex handschoenen, reserve mondkapjes en antibacteriële doekjes. We raden ook aan om je eigen medicijnen zoals paracetamol en een digitale thermometer mee te nemen om de symptomen in de gaten te houden. Overweeg wat snacks in te pakken voor het geval je bij aankomst in quarantaine moet gaan. 

Wat als mijn vlucht wordt geannuleerd? 

Vanwege COVID-19 hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen hun annuleringsbeleid flexibeler gemaakt. Velen bieden volledige teruggave van de ticketkosten, de kans om gratis opnieuw te boeken of een voucher voor toekomstige vluchten. Sommige geven zelfs kortingen, zoals 20% op een toekomstige reis. Vraag altijd bij de luchtvaartmaatschappij wat ze aanbieden.

Moet ik een reisverzekering afsluiten voor mijn vlucht?

Hoewel reisverzekeringsmaatschappijen geen annuleringen vanwege COVID-19 dekken, is het toch een goed idee om een ​​reisverzekering voor je vlucht af te sluiten. Afhankelijk van het beleid kan deze van pas komen als je symptomen van het coronavirus ontwikkelt en moet annuleren of als een familielid overlijdt. Het dekt je ook tegen alle niet-coronavirusgerelateerde problemen. Lees altijd de kleine lettertjes.

Worden vliegtuigen na elke vlucht schoongemaakt?

Vliegtuigen worden meestal na elke vlucht schoongemaakt, waarbij het afval wordt verwijderd en de stoelen snel met desinfectiemiddel worden gereinigd. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben dit opgevoerd sinds het coronavirus een groot probleem werd. Elke luchtvaartmaatschappij is anders, dus het is het beste om de website van de betreffende vliegmaatschappij te raadplegen om meer over hun beleid te weten te komen. We raden aan om voor de zekerheid je eigen desinfecterende doekjes mee te nemen om jouw vliegtuigstoel te ontsmetten.

Moet ik tijdens het reizen een mondkapje dragen?

Ja, je moet tijdens het reizen een mondkapje dragen. Het dragen van een mondmasker in het openbaar vervoer is verplicht in de meeste Europese landen, waaronder Nederland, en ook particuliere bedrijven zoals Uber en Lyft dwingen dit af. Het beleid verschilt tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen, maar als algemene vuistregel vereisen de meeste dat passagiers mondkapjes dragen. Controleer de officiële website van je luchtvaartmaatschappij, evenals de luchthaven van vertrek en aankomst, voor de laatste informatie.

Natuurlijk is nog niet iedereen klaar om in het vliegtuig te stappen. Of je besluit om te reizen of niet, is helemaal aan jou. We hopen dat dit artikel je de informatie heeft gegeven die je nodig hebt om jouw beslissing een beetje makkelijker te maken.

* 11.684 mensen wereldwijd ondervraagd tussen 15-21 juni 2020

Meer lezen?

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.