Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws Van desinfecteren tot duty-free VR-shoppen – 10 technologische ontwikkelingen in de reiswereld die je na COVID-19 kunt verwachten

Alle artikelen

Van desinfecteren tot duty-free VR-shoppen – 10 technologische ontwikkelingen in de reiswereld die je na COVID-19 kunt verwachten

De pandemie van COVID-19 heeft een ongekende impact op reizen gehad. De reisindustrie past zich aan aan een nieuwe wereld van gezondheidscontroles op luchthavens en contactloze screening bij de douane. Technologie die onze manier van reizen nu en in de toekomst gaat bepalen. In dit artikel nemen we de nieuwste technologische ontwikkelingen in de reiswereld onder de loep.

Touch-free technologie

De ontwikkeling van touchscreen technologie is de afgelopen tien jaar in de reisindustrie geïntegreerd, waarbij het inchecken via een selfservice check-in kiosk met touchscreen geleidelijk de bemande incheckbalies heeft vervangen. Maar zonder de schermen na elk gebruik te reinigen, kunnen ze een bron van besmetting zijn.

Welkom in de wereld van ‘contactloze’ technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van biometrische identificaties. Biometrie is een verzamelnaam voor technologieën waarmee een persoon kan worden geïdentificeerd of iemands identiteit kan worden geverifieerd aan de hand van unieke persoonskenmerken zoals iris, gezicht, vingerafdruk of aderpatroon. Biometrische identificaties kunnen leiden tot meer mobiele instapkaarten en een overgang naar irisscans en AI-gezichtsherkenning, waarbij scannen van paspoorten en ID’s niet langer nodig zal zijn. Instapmethoden voor gezichtsherkenning worden al uitgevoerd door Delta Airlines en worden getest door United Airlines. Er worden ook biometrische identificaties uitgevoerd op luchthavens in Canada, IJsland, Italië, Japan, Singapore en Spanje – en het zal alleen maar toenemen.

Technologische ontwikkelingen in de reiswereld

Vooraf geboekte security check

De lange wachtrijen voor de security op luchthavens overslaan. Klinkt als een droom die uitkomt, toch? Maar 1,5 meter afstand houden is bijna onmogelijk wanneer een beleid vereist wordt dat passagiers schouder aan schouder staan ​​en plastic bagagebakken voor hun schoenen en tassen delen met andere passagiers zonder dat deze gedesinfecteerd worden. Vooraf geboekte security checks moeten een einde maken aan de lange wachtrijen op luchthavens.

“Om drukte en wachtrijen op luchthavens tegen te gaan, wordt een afspraak maken voor een security check het ‘nieuwe normaal’. Mogelijk gaan we over op een samenleving waarin alleen gereserveerd kan worden. Mensen die vroeger last-minute plannen maakten, worden gedwongen zich aan te passen.”

Dave Thompson, Head of Product and Design at Skyscanner

Montréal-Trudeau International Airport heeft passagiers gevraagd hun eigen scurity checks te boeken, waardoor er geen wachtrij meer zal zijn. Maar het kan nog een stap verder gaan. Bagagecontroles kunnen in de toekomst uitgevoerd worden door verschillende soorten computer vision systemen, waardoor uiteindelijk de behoefte aan een gecentraliseerd beveiligingssysteem verdwijnt.

‘Gedesinfecteerde’ bagage

Marketingbureau Simplifying voorspelt een toekomst van ‘schoon reizen’. Bagage moet worden gedesinfecteerd en vervolgens op de bagageband aan de check-in worden ‘ontsmet’ voordat ze in het vliegtuig worden geladen. Handbagage wordt snel gereinigd via UV-stralen of beneveld in een röntgen bagagescanner.

Changi Airport in Singapore voert de ontsmetting van bagagewagens, selfservice check-in kiosken en kunststof bakken voor handbagage met een duurzame antimicrobiële coating om het risico op verspreiding van het virus te verminderen al uit. Talloze luchthavens verhogen niet alleen de algemene hygiëne, maar zetten ook automatische contactloze desinfectie dispensers neer voor reizigers.

Digitaal betalingssysteem via telefoon

Kassa’s en transportbanden voor kassameubels in de winkel zijn allemaal potentiële besmettingsbronnen. De introductie van digitale e-betalingssystemen via smartphones kan de noodzaak van kassa’s wegnemen.

“De wereld zal in een ongelooflijk tempo mobiel en contactloos worden. Boarden met een papieren instapkaart en contant betalen behoren snel tot het verleden.”

Dave Thompson, Head of Product and Design at Skyscanner

Robots kunnen zelfs worden gebruikt om aankopen aan klanten te leveren en klanten kunnen door opties bladeren met behulp van virtual reality of holografische technologie. Het enige dat je hoeft te doen, is bij de gate te zitten en je duty-free aankopen te bestellen en te laten bezorgen. Relaxt toch?

Gezondheidscabines

Stel je voor dat tijdens het reizen virussen kunnen worden opgespoord. Met effectieve gezondheidscontroles die in een security check zijn opgenomen, kan dat een realiteit worden. Temperatuurcontroles worden de norm voor reizigers die via internationale luchthavens reizen. Hoe kunnen technologische ontwikkelingen in de reiswereld dat proces stroomlijnen en effectiever maken?

Incheon International Airport in Zuid-Korea gebruikt temperatuur opnemende robots in eenpersoonscabines, terwijl thermische screening op Hamad International Airport in Qatar wordt uitgevoerd door robotica en speciale helmen. Investeren in geautomatiseerde technologie, voor alle reizigers, minimaliseert de behoefte aan menselijk contact tijdens het hele security- en gezondheidscontroleproces.

Technologie en reizen

Desinfectierobots

Om de verspreiding van het virus in te dammen wordt veel technologie ingezet. Intelligente desinfectierobots worden gebruikt om de besmetting op luchthavens tegen te gaan. Hong Kong International Airport was de eerste die desinfectiecabines voor het hele lichaam en intelligente desinfectierobots testte, die 99,99% van de bacteriën en virussen in de lucht konden doden. Op Changi Airport in Singapore worden reinigingsrobots ingezet die met behulp van een vernevelingshulpstuk tapijten na het stofzuigen desinfecteren.

Klinisch geteste desinfectierobots worden steeds vaker gebruikt in laboratoriums, ziekenhuizen en zorginstellingen, maar ook steeds meer luchthavens lijken gebruik te gaan maken van de robots.

AI-beveiligingssystemen

Het veranderende landschap van technologische ontwikkelingen in de reiswereld als gevolg van COVID-19 heeft de implementatie van Artificial Intellegence (AI) – kunstmatige intelligentie – versneld. Machine learning-technieken in geavanceerde bodyscans kunnen worden gebruikt om voorwerpen zoals explosieven en vuurwapens op te sporen. Het Japanse ministerie van Financiën investeert al in dit soort technologie. Het ministerie wil in de komende 10 jaar een op AI gebaseerd systeem introduceren dat illegale voorwerpen opspoort via door AI geanalyseerde röntgenbeelden.

Wat betekent dit voor reizigers? Een veel snellere security check! AI-screeningplatform Evolv Edge, dat al in gebruik is op Oakland International Airport in de Verenigde Staten, kan in één uur 900 mensen screenen.

Uit eten en social distancing

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen tijdens de lockdown het bezoeken van restaurants en cafés meer misten dan welke andere sociale activiteit dan ook. En hoewel de Zweedse regering geen strikte lockdown oplegde, brengt de pandemie van COVID-19 grote financiële gevolgen voor de horeca met zich mee. Het aantal hotelboekingen voor de zomer is dramatisch gedaald en de lokale bevolking vermijdt restaurants en cafés.

Een hotel in het Zweedse Lidköping bedacht een ingenieuze oplossing voor beide problemen. De hotelmanager van Stadshotellet zag een omzetdaling van 70% en besloot iets nieuws aan te bieden: privé pop-up diners in de lege kamers van het hotel. Het 67 Pop Up Restaurant accepteert alleen boekingen voor groepen tot maximaal twaalf personen. Het lijkt een beetje op roomservice, maar dan met zilver bestek en wit tafellinnen. Een erg leuk initiatief dat voortgezet kan worden als de anderhalvemetersamenleving blijft bestaan.

Hotel TV-apps

Wat elke gast in een hotelkamer zal aanraken? De afstandsbediening van de televisie natuurlijk. De pandemie van COVID-19 heeft grote gevolgen gehad voor de horeca en hoteleigenaren. Ondernemers komen met oplossingen om het risico op verspreiding van bacteriën en virussen tot een minimum te beperken.

Smart TV en cloudbeheerbedrijf Otrum heeft een virtuele afstandsbediening voor hoteltelevisies bedacht, die het gebruik van interactieve services op de kamer aanmoedigt. Bovendien is het hygiënischer en dus beter voor de gezondheid. Met hun smartphone scannen gasten een QR-code van de televisie, waarmee een app voor de afstandsbediening op hun telefoon wordt ontgrendeld. En wanneer je uitcheckt, wordt deze automatisch uitgeschakeld.

Technologie en reizen

Zelfontgrendelende auto’s

Zodra je op je bestemming bent geland, ga je jouw reis naar het hotel plannen. Dat kan betekenen dat je een trein of bus moet nemen, maar in de meeste gevallen ga je jouw huurauto ophalen. De autoverhuurbranche doet er alles aan om ervoor te zorgen dit proces zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, door te investeren in ‘zelfontgrendelende’ voertuigen waarvoor geen sleuteloverdracht van persoon tot persoon vereist is.

Verhuurbedrijf Sixt heeft het voor klanten mogelijk gemaakt om een ​​auto te huren, af te halen en af ​​te leveren zonder direct contact met haar medewerkers. Autosleutels worden achtergelaten in kluisjes die toegankelijk zijn via je mobiele telefoon. Er zijn al mobiel gestuurde ontgrendelingssystemen op de markt – in gebruik bij autodeelbedrijf Zipcar – waarmee een auto kan worden ontgrendeld via een app. We kunnen nog veel meer contactloze reistechnologie-oplossingen verwachten als we gewend raken aan het ‘nieuwe normaal’ in reizen.

Reistechnologie FAQ

Dave Thompson, Head of Product and Design bij Skyscanner, deelt zijn voorspellingen over technische ontwikkelingen in de reiswereld.

Hoe heeft het coronavirus de manier veranderd waarop reisaanbieders werken?

We zien een verschuiving van “hoe kom ik van A naar B, snel en goedkoop?” naar “10 manieren waarop ik van A naar B kan komen, welke is het veiligst voor mij en mijn gezin?”. Ook zal er een verandering plaatsvinden in de keuze voor reizen naar minder drukke bestemmingen.

Welke technologische ontwikkelingen in de reiswereld worden volgens jou na het coronavirus geïntroduceerd?

Technologie ontwikkelt zich razendsnel. De overstap naar mobiel en contactloos zal in een ongelooflijk tempo gebeuren. Sommige bedrijven kunnen naar aanleiding hiervan volledig stoppen met investeren in hun website, omdat deze vervangen zal worden door een app.

Hoeveel vertrouwen denk je dat reizigers zullen hebben in nieuwe technologie?

Vertrouwen in nieuwe technologie is bij aanvang normaal gesproken laag, totdat het een grote groep bereikt en geïntegreerd wordt in ons dagelijks leven. Tesla begon als een hobby voor autoliefhebbers in het hoge segment, maar vandaag de dag staat op bijna elke hoek van de straat in Amsterdam er een geparkeerd. Helaas waren de verhalen over technologie gedurende COVID-19 vooral discussies en mislukkingen rond de corona-tracking-app. Aangezien dit een onderwerp is over jouw eigen gegevens en het gebruik ervan, neemt het vertrouwen af.

Wat voor soort privacymaatregelen zullen volgens jou ervoor zorgen dat mensen zich veilig voelen bij nieuwe technologie?

Mensen willen begrijpen hoe hun gegevens worden gebruikt en hoe deze worden opgeslagen in de corona-tracking-app. Als gezondheidstests op luchthavens en treinstations verplicht worden, zullen mensen willen weten of het alleen hun temperatuur opneemt of ook gezichtsherkenning doet. Het belangrijkste is om duidelijk te zijn over het probleem dat deze technologie oplost, hoe dat ons veilig en gezond houdt en welke gegevens het precies zal gebruiken.

Meer lezen?

Dagelijks updaten we ons coronavirus reisadvies artikel. Hierin lees je het laatste nieuws over luchtvaartmaatschappijen en of reizen naar bestemmingen binnen en buiten Europa mogelijk is.

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.