Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws Tips Vlucht geannuleerd of vluchtvertraging: dit moet je weten

Alle artikelen

Vlucht geannuleerd of vluchtvertraging: dit moet je weten

We weten dat reizen op dit moment niet vanzelfsprekend is, maar dat betekent niet dat we geen plannen voor de toekomst kunnen maken. Daarom blijven we je graag van inspiratie voorzien voor als we straks weer volop veilig kunnen reizen.

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Vervelend! Misschien door corona of een andere omstandigheid zoals slecht weer. Lees hier of je recht hebt op compensatie van je vliegticket en hoe je die vergoeding claimt.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 8 januari 2021. Voor zover wij weten was de informatie op deze pagina correct op het moment van publicatie.

Heb ik recht op vergoeding van mijn vliegticket bij annulering?

Als je vlak voor vertrek hoort dat je vlucht geannuleerd is, geeft de luchtvaartmaatschappij je normaal gesproken een vergoeding. Je krijgt een volledige vergoeding van je vliegticket of een vervangende vlucht aangeboden, afhankelijk van de maatschappij waarmee je vliegt.

Ben je minstens 14 dagen vóór de vlucht op de hoogte gesteld van de annulering van je vlucht en heb je via een andere route gereisd zonder veel tijdverlies, dan heb je geen recht op een vergoeding.

In het geval van een negatief reisadvies vanwege het coronavirus, een vulkaanuitbarsting, extreem weer of een staking, krijg je ook géén vergoeding. Dit omdat de annulering komt door buitengewone omstandigheden of overmacht, gebeurtenissen waar de luchtvaartmaatschappij zelf geen controle over heeft.

Wachten op het vliegveld bij annulering vlucht.

Heb ik recht op een vergoeding bij vertraging van een vlucht?

Vlieg je vanaf een Europese luchthaven en een EU-land naar huis en is je vlucht drie uur of meer vertraagd, dan heb je wettelijk gezien recht op dezelfde compensatie als wanneer een vlucht is geannuleerd. Hetzelfde geldt wanneer je met een Europese airline vliegt, zoals Ryanair of British Airways. Een vergoeding kan oplopen tot maximaal € 600,- per persoon.

Heb je minder dan twee uur vertraging, dan heb je geen recht op een vergoeding.

Hoe zit het met het coronavirus en annulering van vluchten?

Vluchten geannuleerd door het coronavirus en een negatief reisadvies geven geen recht op compensatie voor het geleden tijdsverlies. Het coronavirus is een buitengewone omstandigheid, er is sprake van een uitzonderlijke situatie. Wel heb je recht op teruggave van de betaalde ticketprijs. In geld, volgens de geldende regels, binnen 7 dagen teruggestort op je rekening.

In het begin van de pandemie hebben luchtvaartmaatschappijen veel reisvouchers uitgegeven vanwege annuleringen door het coronavirus. Als je een reisvoucher hebt, blijf je recht houden op terugbetaling van de ticketkosten.

Vanaf 1 januari 2021 worden geen reisvouchers meer uitgegeven. Voor consumenten die na 1 januari een reis boeken die vanuit de kant van de touroperator geannuleerd moet worden, geldt dat als een geboekte reis niet mag worden uitgevoerd, de consument binnen veertien dagen zijn geld terugkrijgt.

De Nederlandse regering staat garant dat alle – vóór 1 januari 2021 – uitgegeven reisvouchers vanwege corona uitbetaald kunnen worden, daarvoor is een zogenaamde voucherbank opgericht.

Corona policy bij annulering vlucht

LuchtvaartmaatschappijCorona policy annulering
KLM Naar website KLM
Transavia Naar website Transavia
EasyJetNaar website EasyJet
RyanairNaar website Ryanair
Air FranceNaar website Air France
LufthansaNaar website Lufthansa
British AirwaysNaar website British Airways
Iberia Naar website Iberia
Delta AirlinesNaar website Delta Airlines

Lees ook: Is het veilig om te reizen tijdens corona?

Delta Airlines vlucht

Wat als mijn vlucht is geannuleerd door een staking?

Is een vlucht geannuleerd door een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij (bijvoorbeeld de cabin crew of piloten) en heb je daardoor meer dan drie uur vertraging opgelopen? Dan kun je recht hebben op een vergoeding vanwege het tijdsverlies. Ook heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht en zal je daarom bepaalde hulp moeten geven. Van een gratis drankje op de luchthaven tot een hotelovernachting.

Staakt het personeel van een luchthaven? Dit is een buitengewone omstandigheid waar de luchtvaartmaatschappij niet voor verantwoordelijk is. Compensatie voor het geleden tijdsverlies of extra gemaakte kosten, is er dan niet.

Krijg ik compensatie als ik vastzit op een luchthaven, wachtend op een nieuwe vlucht?

Meestal krijg je compensatie in de vorm van eet- en drinkvouchers voor het vliegveld als:

  • Het geen ‘buitengewone omstandigheid’ betreft.
  • Je een nieuw vliegticket hebt gekregen.
  • Je langer dan twee uur moet wachten op een korte vlucht.
  • Of langer dan vier uur moet wachten op een lange vlucht.

Valt de vertraging buiten de controle van de airline, dan kun je de extra kosten eventueel claimen bij je reisverzekering.

Lees ook: Alles wat je moet weten over luchthavens tijdens corona

Hoe claim ik compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht?

Compensatie claimen kun je zelf doen, maar is niet altijd eenvoudig en kan een langdurig proces zijn. Daarom kun je de hulp inroepen van bedrijven zoals Vlucht-Vertraagd, Flight Claim en EUClaim die het werk voor je doen. Je betaalt hen een fee van het eventuele bedrag dat je terugkrijgt. Toch zelf je compensatie claimen? Deze voorbeeldbrief helpt je op weg.

Wat als ik mijn overstap mis doordat mijn vorige vlucht vertraagd is?

Dat is pech, maar de vliegmaatschappij moet een nieuwe vlucht aanbieden naar je eindbestemming. Anders moet je zelf een nieuwe vlucht boeken. De vliegmaatschappij moet daarna het verschil tussen de originele ticketprijs en het nieuwe ticket vergoeden. Wacht je ook nog eens langer dan twee uur op het vliegveld, dan heb je recht op eet- en drinkvouchers om je tijd op de luchthaven door te brengen. Moet je een nacht doorbrengen op de bestemming waar je bent gestrand, dan biedt de vliegmaatschappij meestal een hotelovernachting aan.

Let op! Als je twee vluchten hebt geboekt met twee verschillende luchtvaartmaatschappijen en je mist je overstap omdat je vorige vlucht vertraagd is, krijg je geen compensatie. Het is daarom altijd aan te raden om vluchten te boeken met dezelfde luchtvaartmaatschappij, ook al kan dit in de eerste instantie duurder uitpakken.

Komt de gemiste aansluiting door een buitengewone omstandigheid zoals hierboven genoemd, dan heb je geen recht op compensatie.

Vliegveld vluchtvertraging

Wie betaalt mijn eten, drinken en accommodatie als ik een paar dagen extra moet blijven?

De airline betaalt eten, drinken en accommodatie als je met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt én vanaf een Europese luchthaven vertrekt. Andere maatschappijen zullen accommodatie of een alternatieve vlucht aanbieden, maar niet altijd eten en drinken. In dat geval kun je de gemaakte kosten proberen te claimen bij je reisverzekering. Vergoedingen voor overnachtingen worden per geval bekeken. Uitkering van geld is afhankelijk van de plek waar je vastzit, hoe lang je vastzit en of je vrienden of familie in de buurt hebt waar je naartoe kunt.

Vliegen naar mijn reisbestemming kan niet – hoe kom ik daar dan wel?

Als je vlucht naar je reisbestemming geannuleerd of vertraagd is, zijn er alternatieve opties om toch naar het land toe te reizen. Neem de trein of huur een auto. Je kunt ook gebruikmaken van een carpoolbedrijf, zoals de populaire website BlaBlaCar. Een vierde optie is om naar een aangrenzend land te vliegen. Wil je naar (Zuid-)Frankrijk, vlieg dan bijvoorbeeld naar Zwitserland of noordelijke Spaanse steden als Bilbao of Barcelona, om vanaf daar alsnog naar Frankrijk verder te reizen.

Check de populaire vliegvelden op deze pagina van Skyscanner, die actuele vluchtinformatie geeft over alle vliegvelden in de wereld. Kijk voor meer informatie op de website van EUclaim en vraag gratis advies om te kijken of jij recht hebt op een compensatie.

Lees ook: Mondkapjes voor vliegreizen tijdens het coronavirus

Wat te doen als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat?

Als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat, neemt een curator alle betalingen en beslissingen over. Afbetaling van de schulden gaat voor, dus of je als consument dan nog iets terugkrijgt is de vraag. Wanneer je een vliegticketgarantie hebt bijgeboekt, of wanneer je je ticket hebt betaald met een creditcard bestaat er een kans dat je je geld terug krijgt. Ook wanneer je ticket onderdeel was van een pakketreis, heb je recht op vergoeding. Meer weten? Lees hier wat te doen als een airline failliet gaat.

Ontdek waar je heen kunt reizen

Maak je al plannen om de wereld weer te ontdekken? Bekijk welke landen open zijn voor een vakantie op onze interactieve wereldkaart en meld je aan voor e-mail updates om op de hoogte te blijven van jouw favoriete bestemming.

Weet je al waar je naartoe wilt?

Begin je trip met een snelle zoekopdracht en check de beste aanbiedingen.

Meer reisinspiratie:

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegticketshotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.