Nieuws Tips Zo overleef je 12 uur tijdsverschil na je vlucht

Alle artikelen

Zo overleef je 12 uur tijdsverschil na je vlucht

Een jetlag tijdens het vliegen is niet altijd te voorkomen en kan je wereld even flink op zijn kop zetten. Wanneer je bijvoorbeeld naar Nieuw-Zeeland vliegt, heb je niet alleen te dealen met een tijdsverschil van 12 uur, maar ervaar je ook nog eens het tegenovergestelde seizoen. Skyscanner geeft tips om zo snel mogelijk van je jetlag af te komen.

Slaap alvast in het voren

Wanneer je een lange reis op de planning hebt staan en je minimaal 24 uur onderweg bent, is het verstandig om alvast vooruit te slapen, zodat je niet al met een achterstand begint. Tenzij je aan boord natuurlijk verwacht als een roosje te kunnen slapen, maar dat is voor de meesten van ons helaas niet het geval. Uitgerust op reis gaan is overigens niet alleen slim om beter met het 12 uur tijdsverschil om te gaan, maar ook bijvoorbeeld bij hoogteziekte kan het helpen om dit te voorkomen en/of te verminderen.

Pas je meteen aan de lokale tijd aan

Het is belangrijk om na aankomst niet meteen te gaan slapen (tenzij je ’s avonds aankomt) maar probeer vooral zo goed en kwaad als het lukt om wakker te blijven. Kom je ’s ochtends aan op de plek van bestemming, stap dan niet in de valkuil die middagdutje heet. Probeer in ieder geval tot na het avondeten wakker te blijven en ga daarna pas naar bed. Door van het naar bed gaan een uitgebreid ritueel te maken, rek je ook nog eens tijd. Denk bijvoorbeeld aan een lange douche, een boek lezen of een serie kijken voor je gaat slapen.

Doe de eerste dagen na aankomst rustig aan

Plan de eerste dagen na aankomst niet te veel. De 12 uur tijdsverschil ga je ongetwijfeld voelen en hoe eerder dit gebeurt, hoe beter. Sommige mensen functioneren de eerste dag na aankomst niet goed, maar velen merken pas na een paar dagen dat er vermoeidheid optreedt. Wees lief voor jezelf de eerste dagen, plan geen volle reisdagen en probeer meteen in het lokale ritme te komen.

Eet gezond

Dat het beter is om geen alcohol te drinken aan boord van het vliegtuig is algemeen bekend, maar ter plekke gezond leven verbetert je algehele conditie ook zeker. Probeer gezond te eten (veel verse groente en fruit, niet teveel suikers), vermijd alcohol en drink heel veel water om goed gehydrateerd te blijven.

Blijf bewegen

Mocht je moeite hebben met slapen in de dagen na aankomst, probeer dan overdag lekker te bewegen. Maak een lange wandeling, verken je bestemming per fiets of doe mee aan een activiteit in de lokale sportschool. Beweging zorgt ervoor dat je lichaam vermoeider wordt waardoor je makkelijker slaapt.

Neem oordopjes en een gezichtsmasker mee

Het kan handig zijn om oordopjes en een gezichtsmasker mee te nemen. Wanneer je naar een ander klimaat en/of seizoen vliegt, betekent dit in sommige gevallen dat je van de winter naar de zomer gaat of andersom. Dit kan ervoor zorgen dat het ’s ochtends eerder licht is en ’s avonds later donker. Een gezichtsmasker kan dan handig zijn, evenals oordopjes om omgevingsgeluid zo veel mogelijk te dempen.

Wees lief voor jezelf

Wees de eerste paar dagen lief voor jezelf. Verwacht niet dat je meteen compleet up and running bent in de nieuwe tijdszone en het andere seizoen. Trakteer jezelf op een heerlijke massage om nog beter te ontspannen, geniet van een goede (gezonde) maaltijd en neem de tijd om bij te slapen van de lange reis en helemaal lekker te settelen in je nieuwe omgeving.

Verzet je niet tegen een jetlag

Vaak geldt dat hoe harder je je ergens tegen verzet, hoe lastiger het wordt om er mee te dealen. Zo ook de jetlag. Mocht je ’s nachts wakker liggen, ga dan niet urenlang liggen woelen en je schuldig en/of gefrustreerd voelen. Ga in plaats daarvan een boek lezen, mediteren of ademoefeningen doen.

Leg je mobiel aan de kant en/of zet hem uit

Als er iets niet bevorderlijk is voor je nachtrust is het je mobiele telefoon. Leg hem zodra je in bed stapt weg en zet hem op vliegtuigstand zodat je ’s nachts niet gewekt wordt door een trilfunctie of flikkerend licht. Laat je ’s nachts niet verleiden tot het aanzetten van je telefoon om zodoende in een conversatie met je vrienden in Nederland te verzinken en/of foto’s te plaatsen op social media. Zet sowieso niks meer op social media voordat je naar bed gaat want het binnen zien komen van likes en comments zorgt ook weer voor onrust. Beter is het om dit ’s ochtends te doen zodat jouw vrienden het zien als ze wakker worden.

Vraag vrienden en familie rekening te houden met het tijdsverschil

Het is sowieso handig om de thuisblijvers te informeren over het tijdsverschil tijdens je reis, zodat ze er rekening mee kunnen houden dat jij slaapt op het moment dat zij wakker zijn en andersom. Leg uit dat ze soms wat langer moeten wachten op antwoord en dat je telefoon ’s nachts uit gaat om een goede nachtrust te waarborgen.

Hopelijk vond je deze tips nuttig. Fijne reis naar de andere kant van de wereld!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk:

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegticketshotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.

Kaart