Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws Toekomst van vliegreizen: vliegen na COVID-19 lockdown

Alle artikelen

Toekomst van vliegreizen: vliegen na COVID-19 lockdown

De pandemie van COVID-19 heeft een enorme impact gehad op de luchtvaartindustrie en reizen in het algemeen. Terwijl de wereld uit de wereldwijde lockdown komt, krijgen hygiëne en veiligheid meer dan ooit prioriteit. De eerste in onze serie over de nieuwe wereld van reizen kijkt naar de toekomst van vliegreizen na de uitbraak van het coronavirus. We bekijken welke nieuwe maatregelen er nodig zijn om binnen het ‘nieuwe normaal’ te blijven.

Coronavirus houdt vliegtuigen aan de grond

Ongeveer 4,5 miljard mensen stapten in het vliegtuig in 2019 (Statistica) en die aantallen leken in 2020 te groeien. De pandemie van COVID-19 sloeg toe en landen over de hele wereld sloten hun grenzen. Afhankelijk van waar je woonde, werd je verteld om binnen te blijven of alleen noodzakelijke reizen te maken. Landen sloten hun grenzen volledig of legden strikte quarantaines op van maximaal twee weken. Maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, zorgden ervoor dat de reisindustrie volledig stil kwam te liggen.

Binnenlandse vluchten zijn inmiddels hervat in delen van Azië, waaronder China, Korea, Singapore, Australië en India, maar ook in Noord-Amerika en Europa. In ander veelbelovend nieuws hebben verschillende EU-landen hun grenzen opengesteld voor de andere EU-lidstaten. En veel van de andere EU- en Schengenlanden hebben zich er ook toe verbonden om eind juni hun grenzen voor elkaar open te stellen.

China en Singapore hebben een ‘snelle rijstrook’ geopend en er zijn gesprekken gaande tussen Australië, Nieuw-Zeeland en de eilanden in de Stille Oceaan over het creëren van hun eigen ‘reisbubbel’. Bekijk de interactieve kaart van IATA voor een actueel overzicht van de grensbeperkingen per land.

Reisindustrie bereidt zich voor op hervatting vluchten

De pandemie is nog lang niet voorbij, aangezien het aantal nieuwe gevallen blijft toenemen. Maar de wereldwijde stemming is er een geworden van voorzichtig optimisme. De toekomst voor vliegreizen ziet er veel rooskleuriger uit dan twee maanden geleden. IATA heeft gegevens vrijgegeven waaruit blijkt dat de dagelijkse vluchttotalen met 30% zijn gestegen tussen het dieptepunt op 21 april en 27 mei. Het aantal zoekopdrachten naar vluchten groeit gestaag, evenals het aantal boekingen. De vraag is nu wanneer, en niet of het internationale toerisme zal worden hervat.

Gegevens van Google Trends laten zien hoe hygiëne en veiligheid twee van de belangrijkste overwegingen voor reizigers zijn geworden. Meer mensen vragen ‘veilig vliegen met corona?‘ en het zoeken naar ‘gelaatsscherm‘ heeft een wereldwijd record bereikt.

We hebben een enquête gehouden onder meer dan 850 reizigers uit de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië, met de vraag wat zij het belangrijkst vonden bij het kiezen van een vlucht sinds de uitbraak van COVID-19. We hebben reizigers gevraagd de opties te rangschikken, waaronder ‘welzijn van passagiers en bemanning’, ‘flexibele boekingsmogelijkheden’ en ‘schoonmaakprocedures op luchthavens’.

Het is geen verrassing dat ‘welzijn van passagiers en bemanning’, ‘procedures voor gezondheidscontrole’, ‘verbeterde schoonmaakprocedures voor vliegtuigcabines’ en ‘luchtkwaliteit in het vliegtuig’ als beste uit de bus kwamen. Naast hygiëne- en veiligheidsmaatregelen scoorden ook ‘flexibele boekingsmogelijkheden’ hoog in ons onderzoek.

Gezondheidscontroles bij het inchecken

Iedereen heeft zo zijn eigen redenen om weer te willen reizen. Hoe de toekomst van vliegreizen er ook uitziet, één ding is dat mensen opnieuw vrienden en familie willen ontmoeten en plaatsen willen bezoeken die ze nog nooit eerder hebben bezocht.

Reizigers zullen het ‘nieuwe reizen’ anders ervaren dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Luchthavens hebben een hele reeks nieuwe maatregelen ingevoerd om vliegreizen veiliger te maken voor reizigers en hun personeel. Deze voorzorgsmaatregelen zijn onder meer verbeterde schoonmaakmaatregelen, meer zelfbediening en grotere sociale afstand.

Luchthavens doen wat ze kunnen om de behoefte aan menselijk contact te verminderen. Passagiers moeten bijvoorbeeld self-service incheckstations gebruiken en hun temperatuur laten meten met behulp van handenvrije thermometers. Algemene maatregelen omvatten ook de noodzaak om altijd gezichtsmaskers te dragen en de aanwezigheid van meer handhygiënestations op luchthavens.

Zie hieronder voor de volledige lijst met maatregelen om veilig te vliegen op binnenlandse en internationale routes:

Maak je veiligheidsgordel en je gezichtsmasker vast

Luchtvaartmaatschappij Swiss heeft onlangs een video gedeeld van een van zijn ingenieurs over het High-Efficiency Particulate Air (HEPA) systeem. De meeste moderne vliegtuigen gebruiken deze HEPA-systemen, die hetzelfde zijn als die in operatiekamers. Ze zijn uiterst effectief in het verwijderen van ziekteverwekkers in de lucht.

Passagiers kunnen ook worden verplicht om tijdens de vlucht handschoenen en gezichtsmaskers te dragen. Bij langere vluchten moeten passagiers hun gezichtsmasker om de drie uur vervangen.

Slecht nieuws voor degenen die op tien kilometer hoogte belastingvrij winkelen niet kunnen weerstaan. Veel luchtvaartmaatschappijen bieden tijdens vluchten een verminderde verkoop van taxfree-artikelen en eten en drinken aan. Anderen zijn er volledig mee gestopt in een poging de interactie aan boord te verminderen. Passagiers wordt ook gevraagd om tijdens de vlucht te blijven zitten, behalve om de toiletten te gebruiken. Deze worden ook tijdens vluchten gedesinfecteerd.

Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben besloten de sociale afstand in het vliegtuig te maximaliseren door de andere twee stoelen op de rij open te laten. Anderen houden de middelste stoel vrij tussen passagiers. Dit is echter niet bij elke luchtvaartmaatschappij het geval.

Om een beeld te krijgen van hoe de toekomst van vliegreizen tijdens de COVID-19-pandemie eruit ziet, lees dit verslag van een vlucht van Amsterdam naar Hongkong.

Hoe ziet de toekomst van vliegreizen eruit?

Luchtvaartexperts beschouwen de pandemie van COVID-19 als de meest ingrijpende gebeurtenis sinds de industrie een eeuw geleden begon. Het is onvermijdelijk dat er veel gespeculeerd wordt over welke nieuwe maatregelen kunnen ontstaan ​​als direct gevolg van deze wereldwijde gebeurtenis. Er doen allerlei theorieën de ronde, sommige plausibeler dan andere.

Mogelijk zien we de introductie van desinfectietunnels, zoals die momenteel in China worden getest, die elke reiziger van top tot teen reinigen. Bagage kan ook een vergelijkbare uitgebreide dieptereiniging ondergaan met een desinfecterende mist of UV-licht dat bacteriën doodt.

Luchtvaartmaatschappijen vragen passagiers niet te vliegen als ze zich de afgelopen zeven dagen niet goed hebben gevoeld. Ze moeten ook hun temperatuur laten meten voordat ze door de security gaan en in sommige gevallen moet hun temperatuur een tweede keer worden genomen voordat ze aan boord van het vliegtuig gaan. Deze gezondheidsmaatregelen kunnen worden uitgebreid met bloedtesten die zouden aantonen of een passagier het virus draagt, ondanks dat er geen symptomen zijn.

Verdere ideeën zijn onder meer de mogelijkheid dat de middelste stoel naar achteren wordt gericht met beschermende schermen tussen passagiers. De luchthaven van Tokyo test het gebruik van persoonlijke mobiliteitsmachines voor gehandicapte passagiers. Volledig autonoom, deze machines vereisen niet dat iemand ze duwt en verplaatsen zich op een voorgeprogrammeerde route.

Wat kan de toekomst nog meer brengen voor vliegreizen?

Om ons te helpen begrijpen hoe de toekomst van vliegreizen eruit zou kunnen zien, hebben we een panel van experts gevraagd ons hun mening te geven:

“De pandemie versnelt een groter onderzoek naar waarom we überhaupt reizen. In plaats van te hopen op zaken als normaal of te wachten op reizigers om hun eigen CO2-uitstoot te verminderen, zouden luchtvaartmaatschappijen het voortouw moeten nemen door hun eigen niet-milieuvriendelijke praktijken terug te schroeven.” Holly Friend, Senior Foresight Writer, The Future Laboratory.

“Een tijdje krijg je minder service en minder voorzieningen. Dit kan langer duren dan de pandemie. Ik denk dat het meeste terug zal komen, maar niet voordat high-end reizigers terugkeren. Als luchtvaartmaatschappijen gewoon rondkomen met goedkope tarieven, zullen ze geen haast hebben om de service aan boord terug te brengen. Er zal zeker meer zelfbediening blijven.” Brian Sumers, Senior Aviation Business Editor, Skift.

“Net zoals beveiliging deze eeuw een belangrijk ingrediënt is geworden in de luchtvaart, zal gezondheidsrisico een nieuw punt van aandacht worden.” Peter Harbison, Chairman Emeritus, CAPA – Centre for Aviation.

“Gezondheid en veiligheid zijn altijd een prioriteit geweest voor het bedrijfsleven, maar zullen op korte termijn zeker centraal staan. Duurzaamheid is ook een blijvende kwestie. Om al deze redenen zullen de goedkeuringsprocessen voor reizen langer worden en zal elke reis naar behoefte worden onderzocht.” Hazel Dawson, Commercial Manager Focus Travel Partnership.

Dit was een blik op de korte termijn toekomst voor vliegreizen en enkele gedachten over hoe het ‘nieuwe normaal’ eruit zou kunnen zien en hoe luchtvaartmaatschappijen zouden kunnen reageren op de post-pandemische wereld.

We zijn druk bezig geweest met het bedenken van manieren om onze reizigers te inspireren voor wanneer we de wereld weer kunnen zien:

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.