Nieuws Vliegangst? 11 tips voor ontspannen vliegen

Alle artikelen

Vliegangst? 11 tips voor ontspannen vliegen

Breekt het zweet je letterlijk uit wanneer je een vliegtuig in stapt? Dan heb jij, net als één op de drie Nederlanders, last van vliegangst. Heel vervelend natuurlijk, zeker als het ervoor zorgt dat je bepaalde bestemmingen vermijd. Skyscanner geeft je 11 tips over hoe om te gaan met vliegangst die je hopelijk helpen te ontspannen.

1. Kom op tijd naar het vliegveld en zorg dat je geen haast hebt

Zorg dat je niet hoeft te haasten. Kom op tijd naar de luchthaven om daar nog even iets te drinken, een krantje te kopen en te shoppen in de dutyfree-winkels. Ga eventueel vast naar de gate, kijk naar de vertrekkende en aankomende vliegtuigen en wen vast aan het idee dat je zometeen zelf in een vliegtuig stapt.

2. Vertrouw op veiligheid

Jij weet het zeker: zodra je in het vliegtuig stapt, krijgen jullie vast een vliegtuigongeluk. Bedenk dat deze kans héél erg klein is, namelijk 1 op de 11 miljoen. Een vliegtuig is namelijk het veiligste vervoermiddel dat er bestaat (ten opzichte van de auto, het minst veilige vervoermiddel dat er bestaat). Vertrouw daarom op de veiligheid van een vliegtuig; zeker in deze tijd worden vliegtuigen steeds moderner én veiliger. Daarnaast wordt een vliegtuig altijd uitgebreid gecontroleerd voordat het de lucht in gaat. Klopt er iets niet, al is het maar iets kleins, dan vertrek het vliegtuig niet. Soms zorgt dit voor vertragingen, maar dan weet je in ieder geval zeker dat het voertuig 100% gecontroleerd is.

3. Wees niet bang voor turbulentie

Veel vliegpassagiers met vliegangst zijn bang voor turbulentie. Turbulentie kan vervelend zijn, maar is niet gevaarlijk. Het is niets meer dan de beweging die het vliegtuig maakt op de golven van de lucht. Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie.

Je kunt turbulentie het beste vergelijken met de ervaring als je onder water bent in de zee. Komt er een golf aan, dan beweeg je onder water mee met de bewegingen die de golf teweegbrengt. Er gebeurt verder niks. Dit is precies hetzelfde met turbulentie. ‘Luchtledige zakken’ waar je wel eens over hoort, bestaan niet. Wel een tip: turbulentie is vaak heftiger achterin het vliegtuig, dus als je er last van hebt, boek dan een stoel voorin het vliegtuig.

4. Ken de techniek van een vliegtuig

Hoe kan het in hemelsnaam dat zo’n zwaar vliegtuig de lucht in kan en daar blijft? Een gebrek aan kennis over een vliegtuig is een grote reden voor vliegangst en als je die kennis een beetje bijspijkert, helpt het vaak al om de angst te verminderen. Een boek dat dit op een begrijpelijke manier uitlegt is van Lucas van Gerwen: Vliegangst en hoe je ervan afkomt.

5. Let op met wat je eet en drinkt

Drink geen koffie en eet geen chocolade in de uren voorafgaand aan de vlucht. Cafeïne en suikers kunnen nervositeit aanwakkeren. Omdat de lucht aan boord vaak erg droog is, is het raadzaam om water en sappen te drinken. Mocht het helpen bij het ontspannen, dan kun je natuurlijk een glas wijn of een biertje drinken, maar overdrijf niet!

Lees ook: dit is de reden waarom vliegtuigeten nooit lekker smaakt

6. Wees bewust van je ademhaling

Bewust zijn van je ademhaling kan erg helpen bij het onder controle houden van en wegnemen van angsten. Adem in door je buik, niet hoog op je borst. Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds ‘hoger’ te gaan ademhalen. Doe daarom de volgende oefening een paar keer als je net in het vliegtuig bent gaan zitten of als jullie beginnen met taxiën: adem rustig in, diep door de neus en uit door de mond. Adem helemaal leeg en voel als vanzelf weer een ademhaling opkomen. Herhaal dit een paar keer en je voelt je je spieren als vanzelf ontspannen.

7. Omdenken: je gedachten beïnvloedt het angstgevoel

Je gedachten kunnen in zeer grote mate je gevoel beïnvloeden. RET (Rationeel Emotieve Therapie) houdt zich hiermee bezig. Stel: je gaat op reis met een vriendin. Zij heeft geen vliegangst en denkt alleen maar aan een heerlijke duik in het zwembad over een paar uur, het geweldige hotel, cocktails en vakantie. Bij jou vormen zich allerlei doemscenario’s in je hoofd: je denkt dat dit wel eens je laatste reis kon zijn of dat nou net jullie vliegtuig zal neerstorten.

Stel je jezelf dan vragen om te bepalen of je gedachtes waar zijn. Waar is je angst op gebaseerd? Denk je dat je het vliegtuig gaat neerstorten, of weet je het zéker omdat je zelf het vliegtuig hebt gecontroleerd? Waarschijnlijk is dat niet het geval: in dat geval moet je op de piloot vertrouwen. Is je angst gebaseerd op het feit dat je claustrofobisch bent en bang bent voor kleine ruimtes? Probeer die angst dan aan te pakken en vliegen wordt dan vanzelf minder eng.

8. Visualiseer je vakantiebestemming

Bedenk waarom je in het vliegtuig zit en waar je naar toe reist. Wat volgt er na de vliegreis? Een heerlijke vakantie, zon, zee, strand, het ontmoeten van vrienden en ontdekken van nieuwe culturen. Een vliegreis betekent meestal het begin van iets leuks en een paar heerlijke dagen of weken. Doe je ogen dicht, luister naar relaxte muziek en voor je het weet ben je er.

9. Zorg voor afleiding

Bedenk geen talloze worst case-scenario’s en ga krampachtig in je stoel zitten, maar zoek afleiding in een boek, een film, luister naar muziek, maak een kruiswoordpuzzel, stort je op Candy Crush (of een andere game) op de iPad of praat met je medepassagiers. Even in elkaars hand knijpen tijdens het opstijgen kan ook al erg helpen.

10. Kies de kortste vliegroute zonder tussenlandingen

Vooruit dan maar, je hebt er toch voor gekozen om te gaan vliegen. Heel goed van je! Nu kun je eindelijk naar die verre bestemming waar je altijd al van hebt gedroomd. Maar vliegangst is niet iets waar je 1, 2, 3 vanaf bent. Wees daarom lief voor jezelf en boek het liefst één ticket die je rechtstreeks naar je bestemming brengt. Het kost misschien wel wat extra, maar dan hoef je niet twee keer door je angst heen te bijten.

11. Doe een cursus tegen vliegangst

Hebben we je nog niet overtuigd om het vliegtuig in te stappen of heb je zelfs nog nooit gevlogen uit pure angst? Overweeg dan om een cursus tegen vliegangst te volgen. Zo organiseren onder meer Stichting Valk en Onbezorgd vliegen vliegangsttrainingen. Een training is niet erg goedkoop; als je budget het niet toelaat, dan is het zelfhulpboek van Lucas van Gerwen: Vliegangst en hoe je ervan afkomt. een heel goed alternatief.

Meer tips voor in het vliegtuig?

Wintersport met het vliegtuig: een overzicht van de kosten

Dit wist je nog niet over vliegtuigen: 11 feiten

Dit kost het om je hond mee aan boord te nemen

10 geheime tips voor het vinden van goedkope vliegtickets

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.

Durf je het aan? Ga naar 1 van deze geweldige bestemmingen:

Vliegtickets IstanbulVliegtickets Curaçao Vliegtickets Nador
Amsterdam – IbizaVliegtickets ColomboVliegtickets Valencia
Vliegtickets MiamiVliegtickets PortoVliegtickets Cairo
Kaart