Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft haar beperkingen gewijzigd om alle niet-essentiële wereldwijde reizen ‘voor onbepaalde tijd’ af te raden. Het vorige reisverbod werd op 19 maart ingevoerd voor een eerste periode van 30 dagen, maar het advies is nu verlengd zonder dat er een einddatum in zicht is. Reisbureaus worstelen om de boekingen van hun klanten opnieuw te plannen, terwijl luchtvaartmaatschappijen restituties of reisvouchers aanbieden voor latere datums.
Eerder lieten we je weten wat je moet doen als jouw luchtvaartmaatschappij failliet gaat en of je recht hebt op een vergoeding als jouw vlucht vertraagd of geannuleerd is. In dit artikel bespreken we de opties als je jouw hotelboeking moet wijzigen of het hotel moet annuleren vanwege reisbeperkingen door COVID-19. Als je een restitutie van jouw reservering wenst, vraag deze dan rechtstreeks bij de accommodatie of het reisbureau waar je hebt geboekt voordat je probeert om een vergoeding via jouw reisverzekering te krijgen.

Wanneer heb ik recht op compensatie als ik mijn hotelboeking wil annuleren?
Als je geen reisverzekering hebt afgesloten om jouw hotelboeking te dekken, neem dan contact op met het hotel of reisbureau waar je hebt geboekt om een terugbetaling te bespreken. Als jouw hotel of reisagent geen restitutie of flexibele opties biedt, bel dan je reisverzekering om de mogelijkheden te bespreken.
Dankzij het huidige verbod van de Rijksoverheid op alle behalve essentiële internationale reizen, zou je bij de meeste reisverzekeringen compensatie moeten kunnen claimen. De meeste hebben betrekking op annulering voor een epidemie of als gevolg van het advies van de Rijksoverheid, wat betekent dat jouw hotelboeking moet worden terugbetaald.
Echter, elk beleid is anders, dus lees de kleine lettertjes. Als er geen melding wordt gemaakt van epidemieën of het Rijksoverheid-advies in de lijst met dingen die zijn opgenomen onder de annuleringsvoorwaarden, bestaat de kans dat gemaakte kosten als je niet reist niet worden gedekt.
Houd er rekening mee dat je bij de meeste reisverzekeraars in Nederland niet verzekerd bent voor claims die te maken hebben met corona. Voor veelgestelde vragen over reizen en het coronavirus kun je terecht op de website van jouw verzekeringsmaatschappij.
- Aegon
- Allianz
- ANWB
- AON
- Avéro Achmea
- Centraal Beheer
- Ditzo
- FBTO
- de Goudse
- HEMA
- Interpolis
- Klaverblad
- Nationale Nederlanden
- OHRA
- Reaal
- SNS
- Unigarant
- Univé

Reservering wijzigen of hotel annuleren vanwege het coronavirus (COVID-19)
Zelfs onder normale omstandigheden laten grote hotelketens je vaak jouw reservering annuleren of jouw reservering opnieuw plannen voor een toekomstige datum, in het algemeen op voorwaarde dat je het hotel hiervan 24 of 48 uur van tevoren op de hoogte brengt. De meeste grote ketens hanteren nu echter aangepaste annuleringsvoorwaarden vanwege COVID-19.
Bij Hilton kun je jouw reservering (zelfs die beschreven staan als ‘niet-annuleerbaar’) gepland voor aankomst vóór 30 juni 2020, kosteloos annuleren tot 24 uur voor aankomst. Best Western heeft hetzelfde beleid aangekondigd voor haar hotels in Canada, het Caribisch gebied en de VS, evenals de Hyatt-hotelgroep en Radisson Hotels.
Intercontinental, eigenaar van onder andere Holiday Inn en Crowne Plaza, ziet af van annuleringskosten voor alle verblijven in haar hotels wereldwijd voor boekingen gemaakt vóór of op 6 april 2020 die gepland zijn voor verblijven t/m 30 juni 2020.
Fletcher Hotels biedt de mogelijkheid om kosteloos te annuleren, zodat je nooit jouw geld kwijt bent en je altijd de optie hebt om jouw boeking te verplaatsten naar een ander moment, of te annuleren. Heb je een kamer geboekt bij Van der Valk en wil je jouw boeking annuleren of wijzigen, neem dan contact op met het desbetreffende hotel.
Belvilla, Novasol en Natuurhuisje zijn over het algemeen minder flexibel dan hotelketens wat betreft het gekozen annuleringsbeleid, maar vanwege de ongekende omstandigheden tonen deze bedrijven meer flexibiliteit om klanten in staat te stellen opnieuw te boeken – met de optie ‘kosteloos omboeken’ – voor een toekomstige datum of het verstrekken van een voucher bij annulering van de boeking.

Krijg ik mijn geld terug als ik mijn hotelboeking wil annuleren?
Dit hangt af van het feit of je rechtstreeks of via een (online) reisbureau hebt geboekt. Alle reisagenten hebben hun eigen beleid wat betreft het annuleren van een hotel, dus als je bij een reisbureau hebt geboekt, moet je rechtstreeks contact met hen opnemen om na te gaan of je recht hebt op restitutie.
Hotel annuleren Booking.com
Als je bij Booking.com hebt geboekt en je wilt jouw hotel annuleren, controleer dan of je een accommodatie hebt geselecteerd met goede annuleringsvoorwaarden. Sommige boekingen kunnen op elk moment kosteloos worden geannuleerd, terwijl andere gedeeltelijk restitueerbaar of volledig niet-terugbetaalbaar zijn. Veelgestelde vragen over een boeking wijzigen of hotel annuleren vanwege het coronavirus vind je hier.
Het bedrijf heeft echter een annuleringsbeleid voor het coronavirus uitgegeven aan eigenaren van accommodaties, waarin staat dat annuleringskosten voor klanten moeten worden kwijtgescholden voor boekingen die onder de COVID-19-beperkingen vallen en dat deze worden gedekt door Booking.com.

Accommodatie annuleren Airbnb
Airbnb-accommodaties hebben een scala aan annuleringsvoorwaarden, variërend van flexibel – die gratis annulering biedt tot 14 dagen voor het inchecken – tot super streng, waar gasten een terugbetaling van 50% krijgen, mits ze 60 dagen voor het inchecken annuleren. Vanwege de huidige COVID-19 situatie heeft het bedrijf echter voorwaarden bij verzachtende omstandigheden in verband met het coronavirus opgesteld.
Reserveringen die op of vóór 14 maart 2020 zijn gemaakt, met een incheckdatum tussen 14 maart 2020 en 31 mei 2020, kunnen voor het inchecken worden geannuleerd en gasten kunnen kiezen tussen een reistegoed of volledige terugbetaling. Echter, voor reserveringen gemaakt op of vóór 14 maart 2020, met een incheckdatum na 31 mei 2020, zijn de annuleringsvoorwaarden van de gastheer van toepassing.

Hotel annuleren HotelSpecials
Heb je een reservering met aankomst vóór 1 juni 2020, neem dan contact op met het desbetreffende hotel. Wil je jouw boeking wijzigen, dan adviseren wij contact op te nemen met HotelSpecials. Zij bespreken dan met het hotel of het mogelijk is om jouw boeking te wijzigen naar een later tijdstip. Hiervoor worden geen wijzigingskosten in rekening gebracht.
Wanneer je ervoor kiest om jouw boeking te annuleren, dan kan je aanspraak maken op een reisvoucher. Je komt alleen in aanmerking voor zo’n voucher als je geannuleerd hebt binnen de annuleringsvoorwaarden, óf wanneer het hotel akkoord heeft gegeven op een gratis annulering.
Disclaimer: Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 30 april 2020. Voor zover wij weten was de informatie op deze pagina correct op het moment van publicatie. Informatie over de COVID-19-crisis kan echter per bestemming verschillen en in korte tijd veranderen. We doen ons best om deze pagina up-to-date te houden, maar dit kan niet worden gegarandeerd.
Deze pagina is alleen voor algemene richtlijnen en gelden niet voor jouw specifieke omstandigheden. Het wordt ten zeerste aanbevolen om het laatste reisadvies van de Rijksoverheid te raadplegen voordat je op reis gaat.