Nieuws Coronavirus reisadvies

Alle artikelen

Coronavirus reisadvies

Het zijn moeilijke tijden voor reizigers. Maar nu de wereld zich voorbereidt om in 2021 weer open te gaan, zijn we hier om je te laten dromen en plannen voor je volgende avontuur - of dat nu een vakantie in eigen land is of dat je naar onbekende bestemmingen vliegt. Tot die tijd hebben we het laatste COVID-19 reisadvies en updates om je op de hoogte te houden, zodat je er klaar voor bent om weer op reis te gaan.

We houden deze pagina voortdurend up-to-date met betrekking tot de huidige uitbraak van het coronavirus, ook bekend als COVID-19. Dus of je het nu nodig hebt, of in de nabije toekomst, dit kan een handleiding voor je zijn. In dit artikel vind je alle informatie die je nodig hebt voor reizen binnen en buiten Europa, de laatste informatie over luchtvaartmaatschappijen, het vaccinatiepaspoort en een PCR test, en antwoorden op veelgestelde vragen over het coronavirus.

Omdat de informatie over het coronavirus elke dag verandert, kan het moeilijk worden om de feiten bij te houden die voor jou het meest relevant zijn. We raden je ten zeerste aan om het laatste reisadvies van de Rijksoverheid te raadplegen en de richtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te lezen voordat je op reis gaat.

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 12 april 2021. Voor zover wij weten was de informatie op deze pagina correct op het moment van publicatie.

Reisadvies Rijksoverheid

Naast informatie over het virus zelf, bieden de WHO en lokale overheden praktische handleidingen voor mensen die naar het buitenland reizen of in het buitenland wonen na het uitbreken van COVID-19. Vergeet ook niet om alle officiële instanties die relevant zijn voor jouw reisplannen te controleren op verdere updates. Actuele informatie vind je op de websites van de Rijksoverheid, het ministerie van Buitenlandse Zaken en het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering.

Let op! Tot en met 15 mei geldt het dringende advies van de Rijksoverheid om geen reizen naar het buitenland te maken, tenzij strikt noodzakelijk.

Om te zien naar welke landen je momenteel kunt reizen vanuit Nederland, kun je onze interactieve wereldkaart met kleurcodes bekijken.

Coronavirus reisverboden en beperkingen per land

Om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, hebben veel landen inreisbeperkingen opgelegd aan reizigers of hun grenzen volledig gesloten. Als je in deze periode reist, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de geldende regels in een land, zodat je op de luchthaven bij de douane geen problemen krijgt.

Sinds woensdag 16 december geldt het reisadvies code oranje voor alle landen van de wereld. Dat betekent dat alle niet-noodzakelijke reizen naar het buitenland worden afgeraden. Het dringende advies om niet naar het buitenland te reizen tenzij strikt noodzakelijk, is verlengd tot eind maart.

Welke impact heeft de COVID-19-uitbraak op reizen binnen Europa en de rest van de wereld? Bekijk onze wereldwijde kaartpagina voor de nieuwste reisbeperkingen van Nederland naar de rest van de wereld:

Reisadvies België

Tot half mei raadt de Belgische overheid niet-noodzakelijke reizen van en naar België af. Wie naar Nederland wil reizen vanuit België heeft een negatieve COVID-19 PCR-testuitslag én een negatieve sneltest uitslag nodig.

Reisadvies Duitsland

Nederlanders die naar Duitsland reizen krijgen vanaf dinsdag 6 april te maken met strengere regels. Het Duitse beleid wordt aangescherpt vanwege het hoge aantal besmettingen in Nederland. Dit betekent dat reizigers die vanuit Nederland de grens oversteken vanaf dinsdag een recente negatieve coronatest moeten kunnen overleggen.

Reisadvies Italië

Reizigers die vanuit een land in de Europese Unie naar Italië gaan, moeten binnenkort na aankomst vijf dagen in quarantaine. Ook moeten ze een recente coronatest kunnen tonen. Voor reizigers uit niet-EU-landen is deze verplichting al van kracht.

Reisadvies Noorwegen

Noorwegen sluit vanaf vrijdag 29 januari 2021 de grenzen voor alle reizigers die niet in Noorwegen wonen. Alleen als reizigers een zwaarwegende reden hebben, komen zij het land nog binnen.

Iedereen die uit een ‘rood land’ komt moet bij aankomst in Noorwegen een negatief SARS-CoV-2-testcertificaat kunnen voorleggen. Daarnaast moet je een verplichte COVID-19-test laten afnemen aan de Noorse grens.

Reisadvies Verenigd Koninkrijk

Het Verenigd Koninkrijk heeft vanaf woensdag 27 januari 2021 de inreisregels aangescherpt. Iedereen die het land in wil moet een negatieve coronatest tonen. Daarnaast zijn reizigers die het Verenigd Koninkrijk inreizen vanuit gebieden die zwaar getroffen zijn door corona, verplicht om eerst tien dagen door te brengen in een quarantainehotel. Het verblijf in zo’n hotel is voor eigen rekening. De reisbeperkende maatregelen gelden voor inwoners uit 22 risicolanden, die staan op de zogenoemde rode lijst. Het gaat om vluchten uit onder meer Portugal, Zuid-Afrika en veel Zuid-Amerikaanse landen.

Alle passagiers uit het Verenigd Koninkrijk moeten voor aanvang van de reis een negatieve PCR-testuitslag tonen. Deze mag bij aankomst in Nederland niet ouder zijn dan 72 uur. Zonder testuitslag mag je niet aan boord. De Rijksoverheid stelde het inreisverbod op 20 december 2020 in om het risico te verkleinen dat de extra besmettelijke variant van het COVID-19 virus, die momenteel in het VK voorkomt, zich ook in Nederland verspreidt.

Vliegverbod voor passagiersvluchten vanuit verschillende landen

Vanaf 23 januari 2021 geldt er een verbod op passagiersvluchten naar Nederland vanuit verschillende landen wereldwijd. Het gaat om het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Brazilië, Argentinië, Bolivia, Chili, Colombia, Ecuador, Frans-Guyana, Guyana, Panama, Paraguay, Peru, Suriname, Uruguay, Venezuela en de Dominicaanse Republiek. De vliegverboden voor vluchten uit bovenstaande landen is verlengd tot 1 april. Met de maatregel wil het kabinet de import van besmettelijkere varianten van corona tegengaan.

Negatieve coronatest verplicht bij vliegreis naar Nederland

Negatieve coronatest verplicht bij vliegreis naar Nederland

Sinds 29 december 2020 moet iedereen die vanuit het buitenland naar Nederland vliegt vanuit een zogenoemd hoog risicogebied (code oranje of rood) verplicht een negatieve coronatest kunnen overleggen. Dit geldt ook voor Nederlanders. De PCR-test moet maximaal 72 uur voor de voorziene aankomst in Nederland zijn afgenomen. Wie met de trein, de bus of boot naar Nederland reist, moet ook een negatieve PCR-testuitslag kunnen laten zien.

Reizen en PCR-test

Als je gaat reizen moet je voor veel landen een PCR-test doen en een non-COVID-19-verklaring of negatieve COVID-19 testuitslag kunnen laten zien. Als bewijs dat je negatief bent getest op het coronavirus en coronavrij bent.

Lees in ons artikel wat een PCR-test inhoudt, waar je deze kan doen en voor welke bestemmingen en landen je de reisverklaring nodig hebt.

Vaccinatiepaspoort en reizen tijdens corona

Het vaccinatiepaspoort, ook wel digitale ‘groene pas’ of vaccinatiecertificaat is in de maak. Het moet in de Europese Unie gaan gelden als officieel bewijs dat je gevaccineerd bent tegen het coronavirus. Maar laat ook zien of je corona hebt gehad en op COVID-19 bent getest; je coronastatus wordt duidelijk. Dit om vrij reizen binnen Europa weer mogelijk te maken. De belangrijkste vragen over het coronapaspoort en de Travel Passes waarmee airlines testen, hebben we op een rij gezet. Lees meer over het vaccinatiepaspoort.

Vaccinatiepaspoort

Laatste informatie over annuleringen van vluchten door luchtvaartmaatschappijen en coronavirus

Veel landen in Europa hebben reisbeperkingen opgelegd vanwege de uitbraak van het coronavirus en de verschillende varianten. Luchtvaartmaatschappijen schorten vluchten op en sommige luchthavens sluiten, waardoor vluchten niet kunnen vertrekken. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor dagelijkse updates over specifieke bestemmingen.

Als je meer wilt weten over specifieke route-informatie van luchtvaartmaatschappijen, het huidige annulerings- en omboekingsbeleid of het aanvragen van een reisvoucher, kun je het laatste nieuws en reisupdates vinden op de website van desbetreffende luchtvaartmaatschappij of op de website van de International Air Travel Association.

Luchtvaartmaatschappijen hebben maatregelen ingevoerd om vliegen zo veilig mogelijk te maken en reizigers tijdens hun vlucht te beschermen. Zo is het dragen van een mondkapje aan boord verplicht en worden contactmomenten tussen de bemanning en passagiers geminimaliseerd. Ook worden de vliegtuigen extra grondig schoongemaakt en zijn er extra hygiënemiddelen aan boord beschikbaar. In veel gevallen is quarantaine bij aankomst vereist. Controleer de toegangscriteria voor elke bestemming voordat je op reis gaat op de IATA-informatiepagina.

Reizen met het vliegtuig tijdens het coronavirus

Beleid Nederlandse luchtvaartmaatschappijen – Vouchers en terugbetaling van vliegticket

  • Corendon: Klanten van Corendon hebben tot uiterlijk 7 dagen voor vertrek, ongeacht de vluchtklasse of de ticketvoorwaarden, recht op een eenmalige wijziging van vlucht en datum. Dit geldt voor alle nieuwe reserveringen die gemaakt zijn voor 31 oktober 2020.
  • KLM: Heb je een ticket geboekt met een gepland vertrek voor of op 31 maart 2021, dan kun je bij KLM de reisdatum wijzigen zonder dat je de wijzigingskosten hoeft te betalen. Als je ervoor kiest om je reis uit te stellen, krijg je teruggave in de vorm van een reisvoucher. De restitueerbare voucher is geldig voor gebruik tot 31 december 2021.
  • Transavia: Vanaf oktober 2020 biedt Transavia wijzigingen aan voor alle tickets op vluchten van en naar Nederland. Voor 9 euro per persoon, per enkele reis kun je tot 48 uur voor vertrek je reisdatum en tijdstip onbeperkt uitstellen naar een later moment, tot een jaar na je originele boeking.
  • TUI: TUI fly heeft de tijdelijke actie ‘kosteloos wijzigen’ in het leven geroepen. Hiermee kan een geboekte TUI fly vlucht tot en met 31 maart 2021 eenmalig kosteloos worden gewijzigd naar een andere datum en/of bestemming. De nieuwe vertrekdatum dient uiterlijk te zijn gelegen op of vóór 31 oktober 2021. 

Beleid internationale luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geannuleerde vluchten wegens coronavirus

  • Air France: In het geval van annuleringen van vluchten door Air France, kunnen klanten sinds juni kiezen tussen het boeken van een nieuwe vlucht, een voucher of een cash terugbetaling, ongeacht de annuleringsdatum van hun vlucht. Kies je voor een voucher, dan betekent dit dat de waarde daarvan met maximaal 15 procent wordt opgewaardeerd.
  • British Airways: Als jouw vlucht is geannuleerd, kun je een voucher ter waarde van jouw boeking online claimen of de klantenservice bellen om de terugbetalingsopties te bespreken. Vouchers zijn geldig voor reizen tot 30 april 2022 en kunnen worden gebruikt als betaling of gedeeltelijke betaling voor een toekomstige boeking. Je kunt de data en bestemming van jouw boeking gratis wijzigen tot 31 oktober, hoewel je eventueel een verschil in tarief moet betalen.
  • Delta Airlines: Op de website van de luchtvaartmaatschappij kun je gemakkelijk je vlucht annuleren, wijzigen of omboeken. Tickets die tussen 1 maart en 31 december 2020 zijn gekocht, kunnen gedurende een jaar vanaf de aankoopdatum worden gewijzigd zonder wijzigingskosten.
  • easyJet: Als de luchtvaartmaatschappij jouw boeking annuleert, krijg je een voucher ter waarde van jouw ticket die geldig is tot aan de zomer van 2021, of je kunt een geldteruggave aanvragen. Je kunt de datums en de bestemming tot 14 dagen voor de reis kosteloos wijzigen. Alleen het tariefverschil moet je betalen als de nieuwe vluchten duurder zijn. 
  • Emirates: Als jouw vlucht is geannuleerd vanwege COVID-19-reisbeperkingen en je hebt geboekt vóór 31 augustus voor reizen tot 30 november 2020, dan kun je een aanvraagformulier voor een reisvoucher invullen om jouw vlucht opnieuw te boeken tot 24 maanden later.
  • Finnair: Boekingen die tot en met 31 augustus 2020 zijn gemaakt, kunnen kosteloos worden omgeboekt. Geannuleerde vluchten die gepland zijn voor vertrek na 1 juli kunnen gratis worden omgeboekt tot 31 mei 2021. Als jouw vlucht wordt geannuleerd, neemt de luchtvaartmaatschappij contact met jou op om opties voor omboeken of restitutie te bespreken.
  • Ryanair: Ryanair heeft de wijzigingskosten voor vluchten laten vallen voor alle nieuwe boekingen die zijn gemaakt voor reizen in juli, augustus en september met reizen tot en met 31 december, maar degenen die ervoor kiezen om niet te vliegen vanwege de Rijksoverheid-regels, komen niet in aanmerking voor restitutie. Als jouw vlucht wordt geannuleerd vanwege het coronavirus, word je per e-mail en sms op de hoogte gesteld en krijg je de mogelijkheid om een ​​reisvoucher aan te vragen. Als je een terugbetaling wilt, vul je hun aanvraagformulier voor terugbetaling in.
  • Turkish Airlines: Alle boekingen die vóór 20 maart 2020 zijn gemaakt, kunnen gratis worden omgeboekt tot 28 februari 2021. Boekingen die zijn gemaakt na 20 maart 2020 kunnen gratis worden omgeboekt tot 31 december 2021. Medewerkers in de zorg kunnen bij boekingen tot 1 augustus 40% korting krijgen op vliegtickets van Turkish Airlines met een vliegdatum vóór 31 mei 2021.
  • Virgin Atlantic: Als je jouw boeking wilt wijzigen, kun je omboeken voor reizen tot 30 september 2022. Als jouw vlucht wordt geannuleerd, wordt er contact met je opgenomen om de restitutie- en omboekingsopties te bespreken, en jouw ticket wordt automatisch opengehouden als tegoed tot 31 mei 2022.
  • Vueling: Je ontvangt een e-mail van de luchtvaartmaatschappij als jouw vlucht is geannuleerd, evenals een link naar een formulier waarmee je jouw vlucht gratis opnieuw kunt plannen of een terugbetaling kunt aanvragen. De luchtvaartmaatschappij heeft alle wijzigingskosten van website- en app-boekingen verwijderd.
  • Wizz Air: Als jouw vlucht wordt geannuleerd vanwege reisbeperkingen door het coronavirus, krijg je een terugbetaling of een reisvoucher. Je kunt omboeken naar een alternatieve bestemming op voorwaarde dat er geen reisbeperkingen gelden.

Ben jij getroffen door het annuleren van vluchten vanwege het coronavirus? Meer nuttig advies vind je in ons artikel over wat je moet doen als je vlucht geannuleerd of vertraagd is.

Reizen met het vliegtuig tijdens coronavirus

Veelgestelde vragen coronavirus

Hoewel dit een snel ontwikkelende situatie is, geven wij antwoord op de vier meest gestelde vragen over het coronavirus en reizen:

Welke voorzorgsmaatregelen moet ik nemen tijdens het reizen gedurende de uitbraak van het coronavirus? 

Er zijn veel praktische maatregelen die je kunt nemen. Was regelmatig je handen (met water en zeep of een desinfecterende handgel), raak de ogen, neus en mond niet aan en blijf minstens één meter verwijderd van iemand die hoest of niest. Luchtvaartmaatschappijen hebben maatregelen ingevoerd om vliegen zo veilig mogelijk te maken en reizigers tijdens hun vlucht te beschermen. Zo is het dragen van een mondkapje aan boord verplicht en worden contactmomenten tussen de crew en passagiers geminimaliseerd. Lees ook ons uitgebreide artikel tips om te vliegen tijdens het coronavirus.

Ik wil mijn vakantie annuleren vanwege het coronavirus. Hoe doe ik dit en kan ik mijn geld terugkrijgen?

Bel allereerst de luchtvaartmaatschappij, het hotel of het (online) reisbureau waarbij je hebt geboekt. Weet je niet zeker bij welk bedrijf je hebt geboekt? De naam vind je op je bank- of creditcardafschrift, of in de e-mail die je van het bedrijf hebt ontvangen om de boeking te bevestigen. Meer informatie, inclusief contactgegevens, over het annuleren van een vakantie vind je op onze helppagina

Mijn vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus. Hoe krijg ik mijn geld terug? 

Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij of het online reisbureau. Omdat veel reisplannen zijn gewijzigd, kan het langer duren dan normaal voordat iemand je verder helpt. Blijf het proberen. Als de aanbieder zegt dat een terugbetaling niet mogelijk is of dat ze zijn gestopt en je hebt geboekt met je creditcard, kun je contact opnemen met je creditcardmaatschappij. Heb je een reisverzekering? Neem dan ook contact op met de verzekeraar.

Dekt mijn reisverzekering annuleren van vluchten vanwege het coronavirus? 

Het hangt allemaal af van het beleid van jouw verzekeringsmaatschappij. Kijk op hun website of bel ze voor meer informatie.

Voor meer antwoorden op veelgestelde vragen over het coronavirus adviseert Skyscanner de website van de WHO te raadplegen.

Disclaimer: Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op 12 april 2021. Voor zover wij weten was de informatie op deze pagina correct op het moment van publicatie. Informatie over de COVID-19-crisis kan echter per bestemming verschillen en in korte tijd veranderen. We doen ons best om deze pagina up-to-date te houden, maar dit kan niet worden gegarandeerd.

Deze pagina is alleen voor algemene richtlijnen en gelden niet voor jouw specifieke omstandigheden. Het wordt ten zeerste aanbevolen om het laatste reisadvies van de Rijksoverheid te raadplegen voordat je op reis gaat.