Het coronavirus (COVID-19) kan invloed hebben op je reisplannen. Waar je ook heengaat, hier vind je het laatste advies.

Nieuws COVID-19 reisverzekering: antwoord op al jouw vragen

Alle artikelen

COVID-19 reisverzekering: antwoord op al jouw vragen

Het zijn moeilijke tijden voor reizigers. Maar nu de wereld zich voorbereidt om in 2021 weer open te gaan, zijn we hier om je te laten dromen en plannen voor je volgende avontuur - of dat nu een vakantie in eigen land is of dat je naar onbekende bestemmingen vliegt. Tot die tijd hebben we het laatste COVID-19 reisadvies en updates om je op de hoogte te houden, zodat je er klaar voor bent om weer op reis te gaan.

De wereld van het reizen is veranderd. Dat heeft gevolgen voor reisverzekeringen. Bij Skyscanner werken we hard om jou als reiziger die informatie te geven waarmee jij de beste keuzes maakt. Ook als het gaat om een COVID-19 reisverzekering. Om jou met vertrouwen te laten reizen, hebben we met XCover.com een reisverzekering ontwikkeld die ook COVID-19 dekt. Als je polisvoorwaarden doorspit en inzicht wilt in het soms wat taaie verzekeringsjargon, waar je een reisverzekering afsluit en de gevolgen van COVID-19 voor de reisverzekering van jouw keuze, gebruik dan deze gids die je wegwijs maakt.

We vroegen Martin Nolan, Senior Director, Legal & Public and Regulatory Affairs bij Skyscanner, naar tips en aanbevelingen voor de juiste reisverzekering voor toekomstige reizen zodat jij een volgende reis veilig en vertrouwd plant.

Reisverzekering: belangrijke informatie

Een persoon zittend in een stoel met de ogen dicht en glimlachen, met een tropisch drankje op vakantie.

De basis van een reisverzekering begrijpen is niet moeilijk. We zetten jouw prangende vragen op een rij. Van ‘Wat is reisverzekering?’ tot aan ‘Hoe gebruik je een reisverzekering?’ En vooral of een COVID-19 reisverzekering dekking biedt bij annuleringen door de pandemie.

Een reisverzekering is een soort veiligheidsvangnet voor je vakantie. Wettelijk niet verplicht, maar het beschermt je als er toch iets misgaat of als je schade hebt op reis. Met een reisverzekering ben je voorbereid op onverwachte situaties. Dat geeft rust. Extra prettig nu het vertrouwen in reizen lager is.

Reisverzekeringen dekken een gevarieerde mix van plotselinge, onverwachte gebeurtenissen tijdens een reis. Van verlies, diefstal, vertraagde bagage tot medische ingrepen, ongelukken, vertragingen of annuleringen buiten jouw schuld om.

In onzekere tijden, zoals nu met de COVID-19 pandemie, is het extra belangrijk te checken wat je reisverzekering dekt als je post-pandemie reisplannen maakt.

Reisverzekeringen zijn er in allerlei soorten en maten. Welke bij jou past, hangt af van het type reis dat je plant en wie en wat gedekt moet zijn.

Kortlopende of doorlopende reisverzekering
Voor een vakantie kun je eenmalig een kortlopende reisverzekering afsluiten. Bijvoorbeeld als je drie dagen op citytrip naar Parijs gaat. Ga je vaker dan een keer per jaar op vakantie, overweeg dan een doorlopende reisverzekering. Deze verzekering is vaak voordeliger. En: je bent direct verzekerd voor weekendjes weg in Nederland.

Je kiest daarbij tussen Europadekking of Werelddekking. Let erop dat je vakantie ook gedekt is als je naar meerdere landen reist.

Avontuurlijke reizen met meer risico
Sluit voor speciale, avontuurlijke en actieve reizen met meer risico aanvullende dekkingen af. Denk aan een vakantie waarin je gaat backpacken, bergwandelen, skiën of snowboarden. De aanvullende extra’s regel je online en kun je na de reis weer uitzetten.

Als je het geluk hebt voor langere tijd te reizen, zorg dan dat de verzekeringspolis de juiste periode dekt. Voor de meeste verzekeringen geldt maximaal 180 dagen.

Daarnaast is een reisverzekering ‘op maat’ mogelijk. Bijvoorbeeld als je ouder bent dan 65 jaar of met het hele gezin of met een groep op reis gaat. Kies altijd een verzekering die aansluit bij jouw persoonlijke situatie en reiswensen.

Ga naar de Skyscanner website, nu we samen met XCover.com een reisverzekering bieden die COVID-19 dekt.

Je kunt ook een reisverzekering afsluiten bij banken, creditcardmaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen of tussenpersonen. Soms is een reisverzekering bij je creditcard inbegrepen. Daarnaast bieden touroperators, reisagenten en online vergelijkingssites verzekeringen die je samen met het boeken van je reist afsluit.

Zorg ervoor dat je rondneust en vind die verzekering die bij jou en je reis past. En, lees vooral de polis en de kleine lettertjes tot in detail!

Iedere reiziger is anders. En, geen reis is hetzelfde. Soms heb je speciale behoeften en vereisten. Weet dan wat voor type reiziger je bent en wat voor soort reis je maakt. Dan is het kiezen van de beste reisverzekering gemakkelijker.

Gevaarlijke sporten: andere dekking
Ga je tijdens je vakantie een gevaarlijke sport beoefenen? Zoals paragliden of parachutespringen? Weet dan dat dit niet in de standaarddekking van je reisverzekering zit. De meeste verzekeringsmaatschappijen dekken trekkings, maar alleen tot een hoogte van 3000 meter. Je hebt een andere, hogere dekking nodig als je hoger klimt. Er zijn ook pakketten op maat voor speciale vakanties zoals huwelijksreizen of een tussenjaar. Welk type dekking en verzekering je ook zoekt, zet alle mogelijkheden en kosten goed op een rij.

Als je een toekomstige reis plant, kijk dan wat is gedekt. Bij sommige verzekeraars is dit door de pandemie veranderd. Zoek je een reisverzekering die medische behandelingen en annuleringskosten dekt als je positief test op COVID-19, kijk dan bij XCover.com’s reisverzekering in samenwerking met Skyscanner, Bedoeld om tijdens de pandemie met een gerust hart op reis te gaan.

Dit is waarschijnlijk het lastigste onderdeel van een reisverzekering. Iets waar je zorgvuldig naar moet kijken.

De opzet van reisverzekeringen verschilt per verzekeraar. Wel dekken alle polissen de basisrisico’s die je loopt op reis. Tot een bepaald niveau en onder bepaalde omstandigheden.    

Medische kosten en schade aan persoonlijke bezittingen
In de basis dekken reisverzekeringen: medische kosten als je ziek wordt op reis, persoonlijke aansprakelijkheid, schade aan persoonlijke bezittingen en verlies van bagage. Naast, in sommige gevallen, annuleringen en gemiste vluchten.

Verzekeraars dekken deze risico’s tot verschillende bedragen en met uiteenlopende voorwaarden. Dit kan erg verschillen. Ook het eigen risico dat je betaalt bij een claim verschilt. Bekijk daarom goed tot welk bedrag je gedekt bent en wat je zelf moet betalen bij een claim (zie uitleg over eigen risico hieronder). 

Stel je neemt je iPad mee op reis voor een potje bingewatchen op het strand
Zorg dan dat je verzekering de maximumwaarde van jouw type iPad dekt. Dat geldt ook voor camera’s, telefoons en zonnebrillen. Meestal is de dekkingslimiet voor een los voorwerp veel lager dan je denkt. Dat geldt zeker voor goedkopere reisverzekeringen. Of het eigen risico is heel hoog. Kijk goed naar de waarde van de spullen die je meeneemt op reis en pas daarop je reisverzekering aan.

Wat niet inbegrepen is, is net zo belangrijk als wat wel. Check daarom de polisvoorwaarden en dekkingen die bij de reisverzekering van jouw keuze horen tot in de puntjes. Wat reisverzekeringen vaak niet dekken: gemiste vluchten, verloren of vertraagde bagage of het vervangen van een reisdocument zoals een paspoort en medische repatriëring. Dat laatste is super belangrijk bij avontuurlijke vakanties met meer risico’s.

Algemene voorwaarden reisverzekering
Ken ook de algemene voorwaarden van jouw reisverzekering. Anders kan blijken dat de verzekering simpelweg is. Zo moet je meestal ‘redelijkerwijs voor jezelf en jouw bezittingen zorgen’.

Ook ongelukken door extreme sporten en claims door overmatig alcoholgebruik, zijn meestal niet gedekt. Soms zijn waardevolle spullen in je cabinebagage niet gedekt omdat ze dan buiten jouw zicht en controle zijn. Onthoud dat als wordt gevraagd om je bagage (toch) in te checken. Ook als je een verplichte vaccinaties niet neemt en die ziekte op reis krijgt, is de kans groot dat de verzekering de kosten niet vergoed.

Ziekte kan dekking beïnvloeden
Als je een bepaalde (chronische) ziekte hebt, kijk dan extra goed naar de dekkingen. Dit kan van invloed zijn op de polis en dekkingen. Dat heeft te maken met de risico’s die jij loopt en de behandeling die nodig als je op reis ziek wordt. Kijk in dat geval bij specialistische verzekeraars. Zij bieden goede reisverzekeringen voor reizigers met bestaande ziektes. Dan ga je met een gerust hart op reis.

Een reisverzekeringsterm waar je goed op moet letten is het eigen risico. Dit is het bedrag dat je zelf moet bijbetalen bij een claim. De verzekeraar betaalt daarna het resterende bedrag tot aan de maximale dekkingswaarde bij.

Eigen risico voorbeeld
Stel je bijvoorbeeld voor dat Yolanthe Cabau een tripje naar Bali heeft geboekt, en dat een van haar Louis Vuitton koffers onderweg is kwijtgeraakt. Haar reisverzekering dekt de kosten van bagageverlies tot 4000 euro, met een eigen risico van 100 euro. De designer koffer is 3250 euro waard. Dus nadat Yolanthe het eigen risico van 100 euro heeft betaald, dekt haar reisverzekeraar de resterende 3150 euro.

Het eigen risico kan gelden voor iedere persoon die claimt. Als bijvoorbeeld iedereen de vlucht heeft gemist in de groep. Of voor iedere categorie waarin je een claim indient. Denk aan het kwijtraken van je koffer met je paspoort, dat raakt de categorieën ‘verloren bagage’ en ‘vermiste documenten’.

Wel of geen eigen risico
Je kunt bij een reisverzekering zelf kiezen of je een eigen risico afsluit. Het ‘eigen risico reisverzekering’ is een bedrag dat je bij schade zelf moet betalen. Dit is meestal alleen van toepassing op je bagage en het bedrag geldt per gebeurtenis. De hoogte van het eigen risico verschilt per doorlopende reisverzekering. Bij de meeste verzekeringen kun je het bedrag verhogen of verlagen. Hierdoor wordt de premie die je moet betalen ook hoger of lager. De verzekeringsmaatschappij betaalt het resterende bedrag tot aan het dekkingsbedrag.

Een claim indienen is meestal eenvoudig. Als het misgaat, blijf dan rustig. De verzekeraar is er om je te helpen. Bekijk de polisvoorwaarden of zoek online naar de te nemen stappen. Wacht niet tot je thuis bent met het indienen van de claim, vaak moet dit binnen een maand na de laatste dag van je reis. Het indienen van de schadeclaim doe je door online een schadeformulier van de reisverzekeraar in te vullen en eventuele kopieën van aankoopbewijzen mee te sturen.

Neem een kopie van je polis mee
Het is slim om een kopie van je reisverzekeringspolis mee op reis te nemen. Zet een foto op je telefoon zodat je de polis snel vindt in geval van nood.

Is je bagage beschadigd of vermist op de luchthaven? Laat het luchthavenpersoneel dan altijd een PIR (Property Irregularity Report) opmaken. Doe bij diefstal aangifte bij de plaatselijke politie. Soms zegt de verzekeraar dat je dit binnen 24 uur van de gebeurtenis moet doen. Als je nieuwe spullen moet kopen of andere kosten maakt, bewaar dan alle bonnetjes en ook medische facturen goed. Dat helpt bij een snellere claim.

Is je reis gecanceld, dan moet je meestal eerst geld terugkrijgen van de reisaanbieder. Neem met hen contact op voordat je de verzekeraar inschakelt. Dit is omdat de meeste verzekeraars pas uitbetalen bij kosten die niet terug worden gegeven.

Reisverzekering en vluchten

Twee lachende reizigers kijken naar een bord dat naar internationale vertrekken in de ene richting en binnenlandse vertrekken in een andere richting wijst.

Als je antwoord wilt op vragen als ‘Dekt mijn verzekering deze vlucht?’, zoek dan niet verder. We duiken in het onderwerp vluchten en reisverzekeringen en geven de informatie die je nodig hebt voor je volgende vlucht.

Over het algemeen worden vluchtvertraging, annuleringen van vluchten, vertragingen en gemiste vluchten beperkt of niet gedekt door een reisverzekering. Kijk daarvoor goed in de polisvoorwaarden. Let op: reisverzekeraars dekken niet langer vluchten die zijn getroffen door COVID-19. Neem contact op met je reisverzekeraar voor meer informatie.

Als de vliegmaatschappij je vlucht annuleert, heb je in principe recht op teruggave, een voucher of een omboeking op een andere vlucht. Heb je een van deze opties geaccepteerd, dan keert de reisverzekering niet ook alsnog geleden schade uit. Geeft de vliegmaatschappij geen alternatieven, kijk dan wat je reisverzekering dekt.

Cancel je zelf een vlucht en valt dit onder acceptabele redenen voor een claim, dan heb je kans dat de verzekeringsmaatschappij de kosten dekt. Kijk altijd in de polis wat de dekkingen zijn en dubbelcheck of de polis is veranderd door COVID-19.  

Let op: check altijd eerst de voorwaarden in de polis van je reisverzekering voordat je zelf een vlucht vrijwillig annuleert. Zo voorkom je dat je niets kunt claimen en je geld kwijt bent.

Helaas is een faillissement van een vliegmaatschappij of andere reisaanbieder meestal niet inbegrepen bij de dekking van een reisverzekering. Maar, er is geen vaste regel voor, dus bekijk op dit punt altijd je eigen reisverzekering.

In veel gevallen biedt SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden) uitkomst. Heb jij je vakantie geboekt bij een reisorganisatie die is aangesloten bij SGR of een ander garantiefonds? Dan krijg je bij financiële problemen van de reisaanbieder je geld terug. Soms regelt SGR via een andere aanbieder dat de reis alsnog doorgaat.

Alleen pakketreizen komen in aanmerking voor vergoeding via het garantiefonds. Dus heb je vliegtickets, een hotel en een huurauto apart van elkaar geboekt, dan kun je geen aanspraak maken op SGR of een ander garantiefonds.

Check eerst of je reis onder de SGR-regeling valt als onderdeel van een pakketreis. Bij annulering van je reis, heb je misschien recht op compensatie.

Ook boeken via creditcardmaatschappijen geeft soms extra bescherming, omdat je soms claims kan indienen op een met je creditcard geboekte vlucht of vooruitbetaling voor de reis.

Gids voor COVID-19 reisverzekering

Afsluiten reisverzekering

COVID-19 heeft reizen enorm beïnvloed. Als je wilt weten hoe en of jouw reisverzekering is veranderd door de pandemie, lees dan vooral verder.

Als je een reisverzekering hebt afgesloten vóór de uitbraak van COVID-19, dan waarschijnlijk wel. De voor/na-datum die reisverzekeraars hanteren verschilt, maar meestal is 12 maart 2020 een goed uitgangspunt. Dit is de datum waarop de WHO COVID-19 tot pandemie verklaarde. Maar, let op: sommige verzekeraars hebben pandemie-clausules wat kan betekenen dat je sowieso nooit gedekt was tegen gebeurtenissen zoals COVID-19. Bekijk je polis zorgvuldig en als je twijfelt, neem dan contact op met de verzekeraar.   

De meeste verzekeraars geven updates over het veranderde reizen door COVID-19. Check de website van je verzekeraar voor wijzigingen in de polis en neem contact op als je vragen hebt. Bepaalde bestaande polissen hebben nu soms een kortere periode voor het indienen van claims bij een geannuleerde reis. Wacht dus nooit te lang met een claim. Als iets gewijzigd is nadat je de polis hebt afgesloten, moet de verzekeraar jou daarover informeren. Kijk voor de zekerheid in de e-mail spambox, mocht dat nodig zijn.

Over het algemeen niet tenzij je al op de plek van bestemming was tijdens de uitbraak. Sla je polisvoorwaarden erop na en contact je verzekeraar.

Heb je de verzekering afgesloten nadat COVID-19 als bekende gebeurtenis bekendstond, dan wordt de schade vrijwel zeker niet gedekt. Had je al een doorlopende reisverzekering voor de uitbraak van COVID-19, ook dan dekt de reisverzekeraar waarschijnlijk geen schade.

Reis je toch naar een door COVID-19 getroffen gebied, dan is de kans groot dat je reisverzekering ongeldig is. Helemaal als je een claim wilt indienen die te maken heeft met COVID-19. Bekijk daarom altijd het actuele reisadvies van de Rijksoverheid. De officiële adviezen zijn leidend bij claims en afhandelingen door verzekeringsmaatschappijen.

Dat is niet heel aannemelijk. Tenzij je een reisverzekering voor COVID-19 gerelateerde zaken afsluit of een extra COVID-19 dekking kiest. Zo hebben wij samen met XCover.com een reisverzekering ontwikkeld die COVID-19 dekt. Buiten dat bieden verzekeraars geen dekking meer nu COVID-19 geen plotselinge gebeurtenis meer is waardoor je overvallen wordt.

Veel overheden raden reizen naar veel landen nog steeds af en voor veel bestemmingen geldt een negatief reisadvies. Volg dit advies op, aangezien voor reisverzekeraars het officiële overheidsadvies leidend is.

Ja, Skyscanner heeft met XCover.com de handen ineengeslagen voor een verzekering die dekking biedt als je op reis ziek wordt door COVID-19 en niet kunt reizen. Maar ook als je een reis moet onderbreken door een positieve COVID-19 test. Bekijk wat de dekkingen inhouden en ontvang een offerte.

Overigens kun je in sommige gevallen een extra COVID-19-dekking bij je huidige reisverzekering afsluiten. Kijk en vergelijk om te zien welke reisverzekering het beste bij jouw reizen en wensen past.

Je kunt ook nu een reisverzekering afsluiten. Sommige verzekeraars zullen volledige dekking voor post-COVID-19 reizen bieden. Misschien heb je al zo’n verzekering, inclusief een goede COVID-19-dekking of een extra, aanvullende dekking op je huidige polis. Bekijk bijvoorbeeld onze samenwerking met XCover.com en ontvang direct een offerte, zodat je straks met een gerust hart op reis gaat. Ook als het om COVID-19 gaat.

Lees voor toekomstige reizen de polis en laat je informeren door je verzekeraar. Als je op zoek bent naar een nieuwe verzekering, verdiep je dan in reisverzekeringen en lees de kleine lettertjes. Of neem contact op met een verzekeraar of een tussenpersoon voor meer informatie.

Als je niet kunt reizen door COVID-19 en je had al een reisverzekering voordat de pandemie bekend werd, dan kun je de (kortlopende) verzekering opzeggen. Heb je een reisverzekering via onze partner XCover.com, dan mag je de ingangsdata van je verzekering wijzigen of opzeggen als je vlucht is gecanceld. 

Laat je goed informeren door je verzekeraar. Soms gelden speciale regels voor annuleringen door COVID-19. Zoals pro-rata restituties. Dan krijg je bij annulering de vooraf betaalde premies terug. Bijvoorbeeld als je een jaar betaalt voor een reisverzekering, maar zes maanden lang door omstandigheden buiten jouw macht om niet kunt reizen. Dan kun je 50 procent van de reisverzekeringskosten terugkrijgen. Kijk goed wat de voorwaarden van jouw verzekeraar zijn.

Houd er wel rekening mee dat je een verzekering alleen kunt opzeggen als je nog geen claim hebt ingediend. Is een claim van je geannuleerde reis door COVID-19 in behandeling? Dan wordt deze ongeldig verklaard als je je reisverzekering opzegt.

Overweeg ook of je van plan bent toekomstige reizen te boeken omdat het nu veel moeilijker is om een ​​nieuwe COVID-19-reisverzekering af te sluiten.

Je kunt een reisverzekering meestal binnen 14 dagen na het afsluiten opzeggen. Dus als je de verzekering nog maar net hebt afgesloten, is dit het overwegen waard.

Reisverzekering: ken deze begrippen

Een illustratie van een hand die een knop op een tablet selecteert.

Weet je het verschil tussen ‘uitsluitingen’ en ‘eigen risico’? Als verzekeringsjargon voor jou soms net een andere taal lijkt, geen paniek! We leggen hieronder de belangrijkste begrippen uit zodat je goed beslagen ten ijs komt bij het kiezen van een reisverzekering. 

Als jij of de reisaanbieder de gehele reis of een gedeelte daarvan annuleert. Dit kan de airline of touroperator doen, maar kun je ook zelf doen als je door medische of persoonlijk redenen niet kunt reizen.

Met een claim verzoek je de verzekeraar een schadevergoeding uit te keren. De verzekeraar vergoedt alleen de schade als de schadeoorzaak volgens de polisvoorwaarden is verzekerd.

Het dekkingsgebied staat voor die landen en gebieden waar je reisverzekering geldt. Dus: Nederland, Europa of wereldwijd. Let altijd op uitsluitingen in het dekkingsgebied.

Een afkorting die staat voor European Health Insurance Card en is een gratis Europese zorgpas voor EU-burgers. Het geeft recht op medische behandelingen in de EU en EEA-landen tijdens je vakantie. Gratis of tegen gereduceerd tarief. Medische reizen vallen niet onder deze regeling. Het is geen alternatief voor een reisverzekering. Een EHIC vraag je aan bij je eigen zorgverzekeraar.

Het eigen risico is het bedrag dat zelf betaalt als je een claim indient, zoals vastgelegd in de polisvoorwaarden.

Financieel falen betekent dat een aanbieder niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen vanwege bijvoorbeeld een faillissement.

Inperking betekent dat je een vakantie moet inkorten en onderbreken door specifieke redenen zoals plotselinge, onverwachte ziekte of een overleden familielid. De redenen die hieronder vallen, staan in de de polis. Controleer dit dus goed.

Een medische aandoening die je hebt op moment dat je een verzekering afsluit, maar die nog niet is vastgesteld. Helaas dekt een reisverzekering meestal niet een ziekte die ontdekt wordt tijdens je vakantie.

Overmacht is een onverwachte gebeurtenis of ramp die buiten jouw controle en schuld plaatsvindt.

Een aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking tegen schade die je per ongeluk aan een ander of andermans persoonlijke bezittingen hebt toegebracht.

Als je tijdens je reis ziek wordt en onverwacht naar huis terug moet. Of als een naast familielid (eerste- en tweedegraads) overlijdt en de verzekeraar de reis naar huis regelt. Let op: als het naaste familielid al ziek was voordat je op reis ging, dan vergoeden verzekeraars de kosten meestal niet.

SGR staat voor Stichting Garantiefonds Reisgelden. Deze organisatie staat garant als jij een reis hebt geboekt bij een reisorganisatie die in financiële moeilijkheden komt. Zij regelen onder meer alsnog de terugreis als je een pakketreis hebt geboekt. Het geldt dus niet voor een losse vlucht met een daarbij door jou zelf geboekt hotel. Een andere, vergelijkebare organisatie is de GGTO, het Garantiefonds voor Gespecialiseerde Touroperators.

Uitsluitingen zijn zaken die je reisverzekering niet dekt. Deze moeten duidelijk in de polisvoorwaarden staan.

Een medische aandoening of ziekte die je al hebt als je de reisverzekering afsluit. Je moet (chronische) ziekten aangeven als je weet dat je die hebt. Informeer bij specialistische verzekeraars hierover. Hieronder vallen normaalgesproken ook ‘niet-gediagnosticeerde aandoeningen’.

DISCLAIMER: Dit artikel is het laatst gepudatet op 21 april 2021. Check altijd je reisverzekering en de voorwaarden voordat je op reis gaat en de actuele informatie van de Rijksoverheid voordat je een reis boekt.

Wil je meer informatie over reisverzekeringen? Bekijk Skyscanners samenwerking met XCover.com en ontvang direct een offerte voor een COVID-19 reisverzekering.

Meer lezen?

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegticketshotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.