Nieuws Tips FAQ: wat te doen als een vlucht is overboekt

Alle artikelen

FAQ: wat te doen als een vlucht is overboekt

Zonder dat je het weet, worden vliegtuigen regelmatig door luchtvaartmaatschappijen overboekt. Maar waarom gebeurt dat eigenlijk? Wat zijn je rechten als passagier als een vlucht wordt overboekt en krijg je compensatie? Skyscanner geeft in deze FAQ antwoord op de meest gestelde vragen.

Waarom wordt een vliegtuig overboekt?

Het overboeken van een vliegtuig ontstaat als luchtvaartmaatschappijen meer tickets verkopen dan er zitplaatsen beschikbaar zijn. Airlines doen dit omdat 5% van de passagiers op een vlucht niet komt opdagen (no-show) door bijvoorbeeld een gemiste aansluiting of last-minute annulering. Om te voorkomen dat het vliegtuig met lege stoelen vliegt, worden er meer plaatsen verkocht dan dat er beschikbaar zijn. Mocht vervolgens toch iedereen aanwezig zijn, dan spreek je van een vlucht die overboekt is.

In Nederland wordt een risico- en kosten-batenanalyse toegepast om te berekenen voor hoeveel plaatsen er overgeboekt kan worden. Daardoor komt een overboekt vliegtuig in Nederland niet zo vaak voor. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika; daar komt het zeer regelmatig voor.

Hoe wordt bepaald wie er mee mag op de vlucht?

Passagiers die speciale assistentie nodig hebben, zoals ouderen of mensen in een rolstoel, krijgen altijd prioriteit. Ook hun medepassagiers krijgen voorrang. Aan de overige passagiers wordt gevraagd of iemand vrijwillig afstand wil doen van zijn stoel; zo niet, dan worden één of meerdere passagiers door middel van een computer geselecteerd.

Wat als ik de dupe ben?

Gelukkig bestaat er sinds 2005 een Europese verordening waarin de rechten van een passagier bij een overboeking van het vliegtuig staan beschreven. Mocht je de dupe zijn van een overboeking, dan zal de vliegtuigmaatschappij eerst proberen je iets anders aan te bieden. Soms zijn er namelijk nog Businessclass-stoelen beschikbaar; in dat geval krijg je een gratis upgrade. Mochten er helemaal geen stoelen meer vrij zijn, dan krijg je een andere vlucht aangeboden. Als je niet akkoord gaat met het voorstel van de airline, dan krijg je het geld van je ticket terug, plus een vergoeding.

Hoe hoog is de vergoeding/ compensatie?

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de vliegafstand: €250 voor alle vluchten tot 1.500 kilometer €400 voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer €600 * voor alle vluchten vanaf 3.500 kilometer

Deze vergoeding komt dus nog bovenop het geld van je originele ticket dat je terugkrijgt. Mocht je gestrand zijn in het buitenland, dan worden óók eten, drinken en een hotelovernachting met vervoer van en naar het vliegveld door de airline vergoed. Bewaar alle bonnetjes goed, want die heb je later nodig om te declareren.

Kan de vergoeding verlaagd worden door de luchtvaartmaatschappij?

Ja. De vergoeding wordt met 50% verlaagd als het verschil in de aankomsttijd tussen de oorspronkelijke vlucht en de vervangende vlucht minder is dan:

Twee uur voor alle vluchten tot 1.500 kilometer Drie uur voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer Vier uur voor alle andere vluchten

Wanneer krijg ik de vergoeding/ compensatie uitbetaald?

De luchtvaartmaatschappij moet de financiële vergoeding binnen zeven dagen betalen. Mocht je ermee instemmen, dan mogen ze dit ook door middel van reiswaardebonnen uitkeren.

Wat zijn de voorwaarden?

Omdat het om een Europese verordening gaat, moet het vliegveld van vertrek in een land liggen dat lid is van de Europese Unie óf moet de luchtvaartmaatschappij waarmee je mee vliegt afkomstig zijn uit een land dat bij de Europese Unie is aangesloten.

Dus of je nu met Singapore Airlines vanaf Amsterdam Schiphol vertrekt of dat je vanuit Singapore met KLM vertrekt; je hebt in beide gevallen recht op de vergoeding. En je hebt dus géén recht op de vergoeding volgens de Europese verordening wanneer je met Singapore Airlines vanuit Singapore naar Amsterdam vliegt. Dan gelden de rechten beschreven in de wet van het land van vertrek.

Krijg ik nog iets van mijn reisverzekering?

Nee: zowel een kortdurende- als doorlopende reisverzekering biedt geen dekking tegen een overboekte vlucht. Als je nog een schadeclaim wilt indienen, dan moet dat bij de vliegmaatschappij zelf.

Worden andere vervoersmiddelen ook overboekt?

Ja, treinen en bussen worden ook wel eens overboekt, alleen is dat veel minder bekend dan bij vliegtuigen. De SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, geeft bijvoorbeeld alleen reserveringen af met een rijtuignummer waarbij de reiziger, in geval van drukte, plaats kan nemen op de klapstoelen. De reservering met overboeking wordt alleen verkocht aan reizigers die laat boeken, om ze toch de gelegenheid te geven om mee te gaan. Dit systeem wordt ook toegepast op de Thalysdienst België-Frankrijk, maar niet op die van Nederland of Duitsland.

De bekende Amerikaanse langeafstandsbusmaatschappij Greyhound Lines garandeert van tevoren al geen plaats bij de verkoop van tickets. Passagiers moeten in rijen wachten in het busstation. Hier geldt: ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Heb je geen plaats, dan zul je moeten wachten op de volgende bus.

Tips om te voorkomen dat jij de dupe bent van een overboeking

Er zijn een aantal trucjes die je kunt toepassen zodat je zekerder bent dat jij in ieder geval mee mag op de vlucht:

Check vroeg in Hoe eerder je incheckt, des te groter de kans dat je mee mag op de vlucht. Is een vlucht overboekt, dan kan het zijn dat de luchtvaartmaatschappij bewust ervoor kiest om passagiers die op het allerlaatste moment komen aanhollen (bijvoorbeeld bij een korte aansluiting) de toegang tot het vliegtuig ontzeggen en aan hen een compensatie bieden.

Board meteen zodra het kan Ga meteen in de rij staan zodra het boarden begint of zodra jouw rij wordt omgeroepen.

Word een frequent-flyer Passagiers die slecht ter been zijn krijgen prioriteit bij een overboekte vlucht. Dat geldt ook voor frequent-flyers.

Vermijd piekuren Dit is niet iets wat je altijd zelf in de hand hebt, maar als het kan, probeer dan piekuren te vermijden. Vlieg in dat geval liever niet in het hoogseizoen, op vrijdagen en zaterdagen of vroeg in de ochtend of middag. Hoe rustiger de vlucht, des te kleiner de kans dat hij overboekt is.

Vlieg Business Class of First Class Als je portemonnee dit toelaat, vlieg dan liever First Class of Business Class om te voorkomen dat je niet mee mag op een overboekte vlucht. In de meeste gevallen is het namelijk zo dat Economy Class-stoelen vaker meerdere keren verkocht worden dan in Business Class of First Class.

*Geplaatst: juni 2017. Genoemde prijzen zijn alleen laagst geschatte prijzen op het moment van publicatie en zijn onderhevig aan wijzigingen en/of beschikbaarheid.

Meer van dit soort handige tips?

Hoe laat bij de gate? Met deze tips kom je op tijd

Verborgen kosten bij goedkope vliegtickets: een overzicht

Wat zijn de verborgen voorwerpen die je niet mee mag nemen in je handbagage?

Dit zijn de regels per airline als je een fiets aan boord wilt nemen

Skyscanner is de wereldwijde reiszoekmachine die jou helpt besparen op vliegtickets, hotel deals en autohuur. Download ook onze handige app.